۰
۲۱
اخبار بانک: از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار سپرده‌گذار تعاونی منحله افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان و فرشتگان بیش از یک میلیون نفر دارای سپرده‌ در حد سه میلیون تومان هستند. افرادی که حتی برای سپرده‌های خرد هم در قیاس با بانک‌ها و موسسات دارای مجوز نرخ‌های سود کلانی دریافت کرده‌اند.

به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، فعالیت موسسات غیرمجاز در سال‌های اخیر و پایدار بودن آنها اغلب بر اساس جذب سپرده‌گذار بر مبنای پرداخت سود بالا و خارج از عرف نظام بانکی بوده است. نگاهی به سودهای پرداختی در موسسات غیرمجاز نشان می‌دهد که حتی در برخی از آنها اغلب نرخ‌های ۳۰، ۵۰ و حتی بیش از ۸۰ درصد وجود داشته که خود ارقام جذابی برای سپرده‌گذار به شمار می‌رود می تواند مجاز یا غیر مجاز بودن محل سرمایه‌گذاری و وجود تضمین سپرده را برای سپرده‌گذار تا حدی بی‌معنی کند.

در این موسسات ارقام متفاوتی سپرده‌گذاری شده اما بخش زیادی از تعداد سپرده‌گذاران افرادی هستند که حتی ارقام خرد خود را به منظور دریافت سود بالا به سمت این تعاونی‌ها و موسسات برده‌اند. این را می‌توان از جریان پرداختی‌ها در زمان تعیین تکلیف انحلال موسسات به خوبی دریافت کرد. در مدت اخیر جریان تعیین تکلیف مرحله‌ای سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله نشان داد که بخش قابل توجهی از سپرده‌گذاران تا سقف سه میلیون تومان هستند. گر چه تعداد سپرده‌گذاران خرد بسیار بالاتر از سپرده‌های کلان است، اما در آن سو مجموع ارقام کلان هم بسیار بالاست به طوری که در فرآیند تعیین تکلیف تعاونی‌های منحله زمانی که نوبت پرداخت به سپرده‌های کلان می‌رسد، معمولا متوقف شده و مدت‌ها طول می‌کشد تا منابع لازم برای آنها تامین شود.

در جریان اخیر ساماندهی موسسات غیرمجاز، انحلال سه تعاونی بزرگ باقی مانده در بازار غیرمتشکل پولی مسئولیت دارایی و بدهی‌های تعاونی افضل توس به بانک آینده، وحدت به موسسه ملل و البرز ایرانیان به بانک تجارت واگذار شد. این بانک‌های مسئول در جریان اقدام هیات‌های تصفیه برای شناسایی و ارزیابی اموال از مهرماه سال جاری و در ادامه طی دو مرحله سپرده‌گذاران را تعیین تکلیف کردند. در مرحله اول سپرده‌های تا سقف سه میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و مدتی بعد با تصمیمی که در جلسه مشترک نمایندگان سران سه قوا گرفته شد، سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بالاتر فرصت مراجعه به شعب و تعیین وضعیت حساب‌های خود را دارا شدند.

آخرین گزارش دریافتی ایسنا، از این حکایت دارد که این سه تعاونی در مجموع ۷۲۹ هزار سپرده‌گذار دارند که نشان می‌دهد علی‌رغم غیرمجاز بودن و اینکه هیچ تضمینی نسبت به سرمایه‌گذاری در آنها وجود نداشته، توانسته‌اند با ترفندهای متفاوت سپرده‌گذاران قابل توجهی را جذب کنند. از حدود ۷۲۹ هزار سپرده‌گذار این سه تعاونی نزدیک به ۶۲۳ هزار نفر سپرده‌ای کمتر از سه میلیون تومان و مابقی مبالغ بالاتری در اختیار دارند.

از این ارقام در تعاونی البرز ایرانیان، حدود ۴۲ هزار سپرده‌گذار وجود دارد که ۳۲ هزار نفر آنها سپرده زیر سه میلیون تومان دارند. این تعاونی به بانک تجارت واگذار شده و طی فرآیند مرحله‌ای که پیش رفته و در آذرماه پرداخت سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان آن نیز در دستور کار قرار گرفت، طی آخرین آمار تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر از این تعداد با مراجعه به شعب تعیین وضعیت شدند. همچنین تعاونی وحدت حدود ۳۹۰ هزار سپرده‌گذار داشته که ۲۸۰ هزار نفر آن زیر سه میلیون تومان هستند. این تعاونی به موسسه ملل واگذار شد و سپرده‌گذاران آن هم اکنون در مرحله‌ای قرار دارند که می‌توانند تا مبلغ ۱۰۰ میلیون و بالاتر مراجعه کرده و وجوه خود را تعیین تکلیف و دریافت کنند. از سوی دیگر در تعاونی منحله افضل توس ۳۶۰ هزار سپرده‌گذار وجود داشته که تا ۳۱۱ نفر آنها مبلغ زیر سه میلیون تومان داشتند و در جریان تعیین تکلیف قرار دارند.

این روند در مورد تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگترین زیرمجموعه موسسه کاسپین نیز وجود دارد به طور ی که از حدود ۴۵۸ هزار سپرده‌گذار آن تا ۳۹۷ هزار نفر کمتر از ۱۰ میلیون تومان سپرده دارند و مابقی بالاتر از این رقم هستند. در مجموع چهار تعاونی فرشتگان، افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان حدود یک میلیون و ۱۸۷ هزار سپرده‌گذار در زمان فعالیت خود جذب کرده‌اند که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر سپرده‌گذار دارای مبالغ خرد هستند.

این سپرده‌گذاران که در زمان فعالیت تعاونی‌های مذکور با توجه به سود بالایی که پرداخت می‌کردند وجود خود را در آنها سپرده‌گذاری کردند بعد از به بن‌بست رسیدن و انحلالشان در بلاتکلیفی دریافت وجوه قرار گرفتند چرا که به هر صورت دیگر وجوه نقد کافی در اختیار این موسسات قرار نداشت و منابع دریافت شده از مردم اغلب صرف خرید املاکی شده بود که نقد شوندگی آنها در زمان کوتاهی ممکن نیست از این رو برای تامین وجوه پرداختی به سپرده‌گذاران، خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به پشتوانه شناسایی و وثیقه‌گیری املاک و دارایی ها به بانک‌های مسئول تعیین وضعیت این تعاونی ها اختصاص پیدا کرده است.

اینکه بانک‌های آینده و تجارت و همچنین موسسه ملل مسئول مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های این سه تعاونی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آنها هستند، قرار نیست که منابعی از خود برای سپرده‌گذاران پرداخت کنند. بلکه از طریق خط اعتباری که بانک مرکزی در ازای شناسایی و دارایی‌ بدهی‌هایی که این سه تعاونی در اختیار آنها قرار می‌دهد، اقدام خواهند کرد. بر اساس آنچه که بانک مرکزی مصوب کرده، در مجموع ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای این سه تعاونی در نظر گرفته شده است که از این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برای البرز ایرانیان به بانک تجارت، ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای وحدت به موسسه ملل و همچنین ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افضل توس به بانک آینده پرداخت می‌شود. همچنین برای فرشتگان در آخرین آمارها بیش از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری پرداخت شد.

https://akhbarbank.com/vdcjhtei.uqeamzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
سپرده گذار
Iran, Islamic Republic of
باچه هدفی گفته های صد بار گفته را تکرار می کنی
مهدی
خط اعتباری 3200 م بیشتر پرداخت نشده است
خدا کند اموال مردم بعداز خط اعتباری با سود بالا محاسبه نشود وما بیت المال به تاراج نرود ممنون
United States
آمار مبالغ سپرده کمتر از 10 میلیون فرشتگان را از کجا پیدا کرده اید.70 درصد سپرده ها بالای در میلیون هستند
United States
کل سپرده های فرشتگان 8300 میلیارد تومانه که تقسیم بر 450000 سپرده کنید تقزیبا 20 میلیون تومان میشه
سلام مطلب صدرالاشاره ساختگی وعوام فریبی ست حق مدم باید تماما با سود طبق قرارداد بدون دلیل تراشی وفرافکنی در اسرع وقت پرداخت شود.
پ.م
چرا یک بار درد دل سپرده گذاران رو منتشر نمیکنید.والا به ما که از این رقمای سودی که گفتید ندادن. به کی باید بگیم که اصل پولمونو بعد چند ماه ندادن واز همه چندین میلیون کسر کردن.حالا هی بگین ۹۸ درصد تصفیه حساب شدن.
رضا
United States
کاسپین فقط فرشتگان نیست من تو الزهرا سپرده دارم الان بیشتر از سه ساله یک ریال بهم ندادن چه جوری میشه از همه اسم میبرین پس ما الزهرایی ها چی میشیم چرا برای ما خط اعتباری نمیدین ما هم باید بیایم تو خیابون تظاهرات کنیم ما که داریم خواهش میکنیم التماس میکنیم پول ما رو هم بدین لطفا...خدایا این چه کشوریه دیگه من به دنیا اومدم.
رضا پناه
فرمایشات جناب چنان صحیح نیست. میخوای قرار داد که به وضوح در آن قید شده تحت نظارت بانک مرکزی ممهور به نوشته تحت نظارت بانک مرکزی رو بکنم تو حلقت....گذشته از این بگو چقدر از پول ما رفته توی حلق این تعیین تکلیف کننده ها خدا میدونه که این پول مردم تو جیب دولت رفته مطمئن باشید توی گلو تون گیر میکنه.
ودر آخر این جمله که نیست یاری دهنده‌ای که یاری کند مرا؟!!!خجالت بکشید دیگه.
United States
خواهشا زودتر مابقی سپردهای بالای صد تومن اعلام کنید مردم به حقشون برسن
Germany
وقتی بعد از کسر کردن دهها میلیون از سپرده هنوز هم حاضر به پرداخت صد میلیون ابلاغی نیستند، چرا اینقدر شعار میدهید؟ مابقی مطالبات چه میشود ؟ خدا لعنت کند آشوبگران را و کسانی که زمینه های آشوب را فراهم میکنند
سپرده گذار افضل توس
باسلام.لطف از مسولان بانک مرکزی وبانک آینده سوال شود .مابقی پول های سپرده گذران بالاتر از یکصد ملیون تومان تا سقف لااقل 200ملیون تومان را کی وچه وقت به سپرده گذران تعاونی اعتیار افضل توس که مدیریت دارایی ها و بدهی های ان به بانک آینده واگذار شده است به سپرده گذران پرداخت می کنند.تسریع در پرداخت لآقل موجب می شود اعتماد از دست رفته مردم به نظام بانک کشور ودر نهایت به حاکمیت باز گردد.چرا که سپرده گذاران به اعتماد به اینکه اینکه این موسسات در کشور جمهوری اسلامی بوجود امده اند و قاعدتا می بایست تحت نظارت نهاد های مسول در این کشور هستند اقدام به سپرده گذاری در این موسسات که مثلا افضل توس قریب هجده سال سابقه فعالیت داشته ومیگفتن به نوعی وابسته یا متعلق به خانواده ی بزرگ بنیاد شهید وامور ایثارگران است واز همه مهمتر دفتر مرکزی ان در مشهد مقدس است .ما سپرده.گذارن بیچاره چه گناه داریم که سرمایه ی یک عمر زندگی وخدمتمان را در این تعاونی گذاشتیم بعد پول مان به همین راحتی بخوان بخورن وگناه بی نظارتی کسانی که از بیت المال حقوق میگیرن وبه وظیفه خودشان به درستی عمل نکرده اند را تاوانش را مردم وسپرده گذرا بیچاره که هرکس گرفتاری ها ومشکلات خاص خودشان را دارند بپردازن.بخدا گناه نارضایتی سپرده گذران که موجبات سو استفاده مغرضین ودشمنان این انقلاب مقدس جمهوری اسلامی که براای مردم وکشور دردسر درست کردن که معاندین قسم خورده این کشور آقا امام زمان خواستن به کشور ضربه بزنند که با عنایت خدا وهوشیاری مردم انقلابی ووفادار ولایت ورهبری عزیز نقشه های شوم شان نقش بر اب شدبرعهده کسانی است که در جایگاه های بالای مدیریتی چه در بانک مرکزی چه سایر نهادهای نظارتی که به وظایف شان در زمان های خاص خودش وشکل گیری وگسترش این موسسات وتعاونی ها به درستی عمل نکرده اند ومانع ادمه کار انها نشده اند می باشد ونبایست از زیر بار مسولیت شانه خالی کنند
سپرده گذار البرز
Iran, Islamic Republic of
باسلام لطفا بانک مرکزی سریعتر خطوط اعتباری لازم را برای ماسپرده گذاران فریب خورده موسسات اللخصوص البرز ایرانیان که همه این موسسات از جمله تحت نظارت بانک مرکزی استفاده نمودند وسرمایه مردم را به یغما بردند اختصاص بده تا ما ازاین بدبختی رها شویم وبرسیم به زندگیمان
پول كاسپيني ها رو حتي اصلش هم ندادن چرا باز تكرار كررات الكي ميكنيد
دقیقا و به طور دقیق همون 98 درصدی که بارها گفته شده تعیین تکلیف شده اند،تعیین تکلیف شده اند.فقط من با این حساب و کتاب ضعیفم هر جور حساب میکنم این ارقام و اعداد تناسبی با 98 در صد نداره!البته که به طور حتم اشتباه از من هست.
سپرده گذار افضل
با سلام
واقعا از تکرار این همه حرف هایه تکراری خسته نشدین.همه فهمیدن مسئولیت این 3 موسسه و به کیا دادین. ی حرفه جدید بزنین.
سعید
شما که از مشکلات خانوادگی ترامپ و دخترش اطلاع دارید و در جرایدتون تیتر می زنید ؛ به نظر من درستش اینه که تک تک مسولین این موسسات رو که باعث بدبختی مردم شدن رو به تلویزیون بیاورید تا در حضور مردم دلیل گند کاریشون رو توضیح بدهند > چرا اسامی سردمدارا ن موسسات رو اعلام نمی کنید تا مردم حداقل بدونند که چه کسانی باعث بدبختی شون شدند .
کارشناس بانک
به نظرمن این حرفها صد من یه غازه.تکرار حرفهای قبلی.بدون نتیجه .تروخشک باهم میسوزند.خیلی از مجازها را غیرمجاز اعلام میکنن اونم نه اشخاص عادی بلکه مسوولان رده بالا.وای از روزی که بگندد نمک.
سپرده گذار
Canada
خسته نمیشید این همه حرف تکراری میزنید اگرقرار بود برین کره ماه بانک احداث کنید چندسال از خدا درخواست عمر میکردید؟موسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی بوجودآمدند و بانام مقدس خانواده شهدا مزین شده بودند را معلوم نیست چه کاسه ایی زیر نیم کاسه هست که یکشبه تصمیم به انحلال آنان گرفتید واقعا اگر کاربلد نیستید جا را برای دیگری بازکنید تا وضعیت سپرده گذاران بخت برگشته را هرچه سریعتر مشخص کنه
واقعا خسته نباشید برای حرفهای تکراری و توهین به فهم مردم
United States
لطفا درمورد سودسپرده ها نیز تمهیداتی درنظرگرفته شود
تازه ترین اخبار