۰
اخبار بانک: محاسبه قیمت تمام شده پول در بانک ها از موضوعات حیاتی و تاثیر گذار بر روند کاری آنهاست.هر چه این نرخ بالاتر رود میزان پول های گران افزایش و به همان میزان نیز نرخ سود وام بانک مربوطه برای مشتریان رشد خواهد کرد.ضمن اینکه رسوب این پول ها در یک بانک منفعت بلند مدت برای بانک نخواهد داشت چراکه تعهد سود بالایی برای آن ایجاد می کند.
قیمت تمام شده پول در بانک ها اینگونه محاسبه می شود
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بانک، دو روش معمول در محاسبه قیمت پول در بانک ها اعمال می شود.

۱- محاسبه هزینه مستقیم پول

دراین مرحله باید هزینه مستقیم (بهره) پول محاسبه شود بدین منظور لازم است هزینه هر یک از منابع در اختیار بانک مورد بررسی و محاسبه قرار گیرد نحوه این عمل به شرح ذیل است:

الف – میانگین مانده منابع بانک را طی سال بدست می آوریم ( منظورمان از منابع تمام حسابهای سمت چپ ترازنامه باستثناء حسابهای داخلی است.)

ب- نرخ سپرده قانونی را در میانگین هر یک از منابع مشمول سپرده قانونی ضرب کرده و نتیجه را از میانگین هر یک از منابع کسر می نمائیم بدین ترتیب میانگین منابع پس از کسر سپرده قانونی بدست می آید.

ج – ضریب نقدینگی را در منابه مشمول آن ضرب می شود. منابع مشمول ضریب نقدینگی عبارتند از حسابهای قرض الحسنه جاری ، پس انداز، سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین سپرده نقدی ضمانتنامه ها .ضریب نقدینگی باید در سرفصلهای یادشده ضرب و سپس از هر یک از منابع مربوطه کسر شود.

د- اینک میانگین هر یک از منابع را پس از کسر سپرده قانونی و کسر ضریب نقدینگی در اختیار داریم به این می گویند خالص منابع یا منابع آزاد اینک میانگین منابع آزاد هر یک از سرفصلها را جداگانه داریم.

ه – حال درصد منابع آزاد هر سرفصل را از مجموع منابع آزاد بدست می آوریم.

و – دراین مرحله درصد هزینه هر یک از منابع را در سرفصل متناظرش ضرب می نمائیم ( بطور مثال درصد هزینه حسابهای جاری صفر و درصد هزینه حسابهای پس انداز ۲درصد و به همین ترتیب درصد سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت و سایر منابع را ) درصد هزینه هر سرفصل باید در میانگین مانده هر سرفصل ضرب می شود نه در میانگین منابع آزاد هر سرفصل.

ز- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت سپرده قانونی که بانکها نزد وی به ودیعه می گذارند براساس مانده اقلام تودیع شده سود پرداخت می کنند.بنابراین در این مرحله برای تعدیل هزینه هر سرفصل از منابع ،لازم است سود سپرده قانونی متعلقه به هر سرفصل را بدست آید برای اینکار باید منابعی را که در نرخ سپرده قانونی ضرب شده را مد نظر قرار داده و نتایج بدست آمده از ضرب نرخ سپرده قانونی در آنها را در ضریب ۱درصد بدست آید.

ح – و حال باید هزینه تعدیل شده هر سرفصل بدست آید. برای اینکار درصد هزینه هر یک از سرفصلها را در میانگین هر سرفصل ضرب کرده نام آنرا A گذارده وسپس سود سپرده قانونی هر سرفصل از A کسر می شود و ماحصل را بر منابع آزاد هر سرفصل تقسیم می شود و در ۱۰۰ ضرب کرده به این ترتیب درصد هزینه تعدیل شده هر سرفصل بدست می آید.

ط- درآخر درصد هزینه تعدیل شده هر سرفصل را در درصد منابع آزاد هر سرفصل که بند " ه  " بدست آمده ضرب نموده با اینکاردرصد هزینه مستقیم پول برای هر سرفصل بدست می آید و با جمع درصد همه سرفصلها درصد مستقیم کل پول برای بانک بدست می آید.

۲- هزینه غیرمستقیم پول

پس از بدست آوردن هزینه مستقیم پول لازم است درصد هزینه غیرمستقیم پول نیز محاسبه و به درصد هزینه مستقیم اضافه گردد تا قیمت تمام شده پول به درصد بدست آید نحوه محاسبه هزینه غیرمستقیم به شرح ذیل است:

الف – هزینه استهلاک در سطح کل بانک بدست می آید

ب – هزینه مطالبات مشکوک الوصول برای کل بانک بدست می آید

ج – هزینه های اداری و پرسنلی را برای کل بانک بدست می آید

د – جمع هزینه های فوق بدست می آید و آنرا بر میانگین منابع آزاد بدست آمده در قسمت ۱-د تقسیم می شود و در ۱۰۰ ضرب می کنیم با این عمل درصد هزینه غیر مستقیم پول بدست می آید.

در پایان این عدد را با نتیجه بدست آمده در قسمت ۱ جمع کرده و بدین ترتیب قیمت تمام شده پول بدست می آید.
https://akhbarbank.com/vdcce4qp.2bqpo8laa2.html
تازه ترین اخبار