۰
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۲

ثبت ۸ درخواست برای صندوق‌های جسورانه

اخبار بانک: مدیرعامل فرا بورس ایران با اشاره به اینکه استقبال از صندوق های "جسورانه" گسترده است، گفت: پیش بینی می شود در چند هفته آینده صندوق هایی که در این زمینه وارد بازار می شوند، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان پذیره نویسی کنند.
ثبت ۸ درخواست برای صندوق‌های جسورانه

به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک،امیر هامونی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: واژه «جسورانه» ترجمه یک واژه خارجی است که صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر، نوآورانه هم معنا می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان فرابورس، این صندوق ها «جسورانه» نامگذاری شد زیرا برای سرمایه گذاری در طرح های با ریسک بالا جسارت لازم است.

هامونی گفت: این صندوق از زمان تشکیل ایده تا مراحل بهره برداری و بازدهی، از فرایند کار حمایت می کند.

وی افزود: این صندوق های جسورانه در قالب هولدینگ فعالیت خواهند کرد که زیر مجموعه این هولدنیگ شرکت های دانش بنیان شریک می شود.

مدیرعامل فرا بورس ایران با اشاره به اینکه تفاوت اساسی روش تامین مالی تسهیلات با تامین مالی شرکت و سهام در هزینه مالی است گفت: در روش سرمایه گذاری صندوق های جسورانه ، این صندوق در سهام شرکت های دانش بنیان شریک می شود و با توجه به اینکه افراد فعال در این صندوق سابقه مالی دارند می توانند بهتر عمل کنند.

هامونی با بیان اینکه طرح ها توسط مدیران صندوق های جسورانه انتخاب می شوند، افزود: این صندوق ها این هفته راه اندازی شده و استقبال خوبی از صندوق های جسورانه شد.

وی ادامه داد: 8 درخواست برای این صندوق ها ارائه شده است که از این تعداد مجوز و موافقت اصولی 5 صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادر دریافت شد و از این 5 صندوق 2 صندوق در این هفته پذیره نویسی کردند که 60 میلیارد تومان توانستند در اساسنامه خود منابع را در نظر بگیرند و بقیه در روزها و هفته های آینده پذیره نویسی خواهند شد.

هامونی گفت: برخی از هولدینگ های بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران و فرا بورس ایران تمایل یافتند بخشی از پرتفوی خود را در قالب صندوق های سرمایه گذاری جسورانه اداره و در این حوزه ها ورود کنند.

وی با بیان اینکه صنعت ما با منابع زیر زمینی و زور بازو اداره می شود گفت: کمتر صنعتی وجود دارد که ثروت آفرین و دانش بنیان باشد .

مدیرعامل فرا بورس ایران افزود: در بورس های مطرح دنیا سهم صندوق های جسورانه بالغ بر 40 درصد ارزش بازاری بورس هاست اما در کشورمان سهم صنایع دانش بنیان کمتر از 3 تا 4 درصد است که باید گسترش یابد.

هامونی گفت: سهم بازار سرمایه در تامین مالی اوراق در کشورمان از 2 تا 3 درصد به حدود 60 درصد رسیده است.

وی افزود: حاکمیت شرکت های دانش بنیان باید تقویت شود و از نظر مالی هم باید شفاف باشند.

معاون توسعه مدیریت و صنایع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با حضور در این برنامه گفت: در 3 سال گذشته قانون دانش بنیان را در کشور عملیاتی کردیم و اکنون 2 هزار و 850 شرکت، دانش بنیان شدند و فعال هستند.

علیرضا دلیری ادامه داد: قانون گذار راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی را پیش بینی کرد که مانند بانک به شرکت های دانش بنیان تسهیلات می داد.

وی با بیان اینکه به این صندوق در 3 سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان منایع مالی تزریق شد، گفت: این مدت تمرکز بر اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان بود.

دلیری افزود: برخی از شرکت های دانش بنیان ، بزرگ شدند اما برخی نتوانستند علت این بود که مدیران حاکم بر این شرکت ها ، دانشگاهی و علمی بودند و فقط بر روی مسائل علمی تمرکز می کردند و فضای کسب و کار و تجاری و بازاریابی را بدرستی نمی شناختند و باید افراد با تجربه کافی بازرگانی در کنار آن ها باشند.

وی گفت: به همین علت تلاش کردیم سرمایه گذارانی را از طریق سازمان بورس جذب کنیم و صندوق های «جسورانه» را راه اندازی کردیم.
دلیری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در طرح های دانش بنیان سود بسیار بالایی دارد گفت: این کار پایه علمی و رقیب کمتری دارد و به همین علت ریسک بالایی ندارد.

وی افزود: شرکتهای دانش بنیان که تجربه کسب و کار را داشتند زود پیشرفت کردند بنابراین اگر سرمایه گذاران با سابقه در کنار این شرکت ها باشند پیشرفت آن ها تسریع می شود.

دلیری با اشاره به اینکه داشتن برنامه کسب و کار مناسب، نیاز سنجی و در نظر گرفتن اولویت های کشور در طرح ها مهم است، گفت: 15 ستاد بالا دستی فناوری را در معاونت عملی و فناوری راه اندازی کردیم که در راستای اولویت کشور است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و در افق ها پیش بینی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ظرفیت ایده پردازی در کشورما بالاست، افزود: اکنون بیش از 14 هزار نفر در سامانه دانش بنیان طرح خود را ثبت کرده اند که از این تعداد، 6 هزار طرح به مرحله بررسی رسیده است.

https://akhbarbank.com/vdcefx8e.jh8owi9bbj.html
تازه ترین اخبار