وابستگی شدید بانک ها به سپرده گذاری را متوقف کنید

کاهش نرخ سود و داستان غم انگیز بانک ها

19 شهريور 1395 ساعت 12:24

اخبار بانک: یکی از اشکالات اساسی و مهم بانکداری در ایران، وابستگی عمدی یا عادت بانک ها به سپرده گذاری به جای دریافت کارمزد در قبال ارائه خدمت است.این عادت بد موجب شده تا روند احیای بانک ها و کفایت سرمایه آنها با کندی صورت گیرد.در حالی که تغییر سیکل رفتار بانک ها از سپرده گیری به کارمزد می تواند هم بر نرخ سود و کاهش جدی آن بویژه در بخش تسهیلات کمک کند و هم رقابت و مشتری مداری را به شدت رونق ببخشد.


به گزارش خبرنگار اخبار بانک،کاهش بهره بانکی بار دیگر کلید خورد تا نرخ بهره هر چه بیشتر به نرخ تورم نزدیک شود. اگرچه هنوز فاصله بیش از ۵ درصدی بین این دو نرخ وجود دارد و با این حال معلوم نیست در این بازار بی انظباطی مالی، بانک ها و موسسات مجاز و غیرمجاز خود را موظف به رعایت کردن نرخ های جدید بدانند اما کاهش نرخ بهره واکنشی است به رکود حاکم بر اقتصاد ایران که بلکه با افزایس میل به مصرف بخشی از پول ملت از بانک ها به بازار سیر کند.

اما بانک ها از این اتفاق زیاد خوشحال نیستند. و همین مسئله عمده اشکال بانکداری در ایران را نشان می دهد که بیش از اندازه به سپرده گذاری وابسته هستند و تا حد زیادی از انجام امور بانکی مبتنی بر کارمزد فاصله دارند.

بانکداران در جهان خدمات خود را در ازای دریافت کارمزد ارائه می دهند و مثلا یک واریز وجه ساده که در ایران ممکن است با منت و لطف از سوی مشتریان صورت گیرد و کاملا رایگان است، در دنیا به نسبت میزان وجه نقد واریزی کارمزدی به آن تعلق می گیرد. این ابتدایی ترین خدمتی است که بانک ها ارائه می دهند چه برسد به امرو پیچیده و تخصصی تر که بی شک با کارمزد بیشتری همراه است.

تمام هست و نیست بانک ها به موفقیتشان در چذب سپرده ها وابسته است که از قبل آن می توانند تسهیلات پرداخت کرده و در نهایت به سود برسند. و برای همین است که بانک ها با بی میلی به کاهش نرخ سود سپرده ها رضایت دادند.

در رویاهایمان بانکداری مدرنی را آرزو می کنیم که ملت برای هر کاری به شعب مراجعه نمی کنند تا خدمات اغلب رایگان دریافت کنند و بانک ها هم به صورت تخصصی خدمات متنوع و متناسب با نیاز جامعه ارائه می دهند در ضمن با فراغ بال و دور از دخالت های دولت، پشتیبان تولید خواهند بود.


کد مطلب: 46265

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/46265/کاهش-نرخ-سود-داستان-غم-انگیز-بانک

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com