۰
۲
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸

افت شاخص کل بورس در 5 روز کاری

اخبار بانک: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طی هفته گذشته ۲۴۵ واحد افت کرد، در این مدت سهام آزاد شناور نیز ۵۰۴ واحد کاهش یافت.
افت شاخص کل بورس در 5 روز کاری
به گزارش اخبار بانک، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادارتهران در ابتدای هفته گذشته در تراز ۷۷ هزار و ۱۶۸ واحدی قرار داشت، اما این نماگر بازار در چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ عدد ۷۶ هزار و ۷۴۲ واحد را نمایش داد. بنابراین در این پنج روز کاری بازار سرمایه ایران، دماسنج بازار سرمایه شاهد بیش از ۴۲۵ واحد معادل ۰.۶ درصد، افت بود.

همچنین شاخص آزاد شناور در این مدت از تراز ۸۵ هزار و ۸۹۹ واحدی تا عدد ۸۵ هزار و ۳۹۴ واحدی پایین رفت و بیش از ۵۰۴ واحد افت را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز که در ۱۰ شهریور در کانال ۵۴ هزار و ۲۶۳ واحدی قرار داشت تا رقم ۵۳ هزار و ۹۳۲ واحدی کاهش یافت و ۳۳۱ واحد افت را به ثبت رساند.

علاوه بر این شاخص بازار دوم در همین بازه زمانی از رقم ۱۶۷ هزار و ۲۱۰ واحدی به رقم ۱۶۶ هزار و ۴۷۳ واحدی رسید و با این حساب ۷۳۷ واحد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افت کرد.

می‌توان تا حدودی علت افت بازار در این مدت را پایان سالی مالی شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری دانست چرا که این شرکت‌ها در این مدت مشغول به تسویه اعتباری مشتریان خود هستند و این موضوع می‌تواند کفه عرضه را نسبت به تقاضا سنگین تر کند.

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که با آغاز مهر ماه و شروع پاییز بازار سرمایه نسبت به حال حاضر پر رونق تر خواهد شد، اما حتی این افراد خوش بین به معاملات پاییز نیز نگاه چندان مثبتی به کلیت معاملات بورس در ماه های نزدیک ندارند و بیشتر امیدواری شان به ماه های پایانی سال است.

در این مدت صحبتی از دستکاری در شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار نیز شنیده می‌شد. البته این صحبت ها نه مختص این دوره زمانی است و نه یک بحث جدید. مدت هاست که کارشناسان بازار سرمایه که عمدتا سمت خاصی در تنه اصلی دولت ها و سازمان بورس ندارند، معتقدند که مسئولان با معاملات بلوکی در زمان های خاص سعی می‌کنند از افت بیشتر  شاخص کل جلوگیری کنند.

در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۱۳۴۰ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با  ۳۴ درصد افزایش یافته است. در این مدت تعداد ۵۸۰۲ میلیون سهم و حق تقدم در ۲۲۳ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۴۵ درصد افزایش و هشت درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

به گزارش اخبار بانک به نقل از ایسنا، بر این اساس تعداد یک میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش ۱۳۵۴ میلیارد ریال معامله شد که ۱۸۵ درصد و ۱۹۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. این درحالی است که تعداد ۱۵ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۴۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
https://akhbarbank.com/vdcaeuny.49nii15kk4.html
مشاهده نظر مخاطبان
سهامدار قدیمی
تنها بورس جهان که با اخبار منفی رشد وبا اخبار مثبت افت می کند دماسنج بورس ایران معلوم نیست از کدام قانون فیزیک استفاده می کند گرما که بهش میرسد لرز میکنه وسرما که بهش میرسه جوش میاره واقعا پیچیدس
Iran, Islamic Republic of
مگر اين دولت كار مثبتي در اين سه ساله كرده است كه انتظار داشته باشيم كار مثبتي در بورس بكند
واقعيت اينست كه فاتحه بورس در اين . خوانده شده است !!!
تازه ترین اخبار