۰
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۹

تبار شناسي موسسات مالي در شرف تاسيس

علي طالب زاده: همچنان نهادهاي عمومي براي تصاحب و كسب سهم بيشتر از كيك بازار پولي كشور رقابت سنگيني را با بخش خصوصي آغاز كرده اند.
تبار شناسي موسسات مالي در شرف تاسيس
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، چند وقتي است كه بحث موسسات مالي و اعتباري در شرف تاسيس و نحوه فعاليت آنها در كانون توجه قرار گرفته است.اين موسسات از سال ۸۹ سعي كرده اند در بحث توديع وثيقه، هيات مديره بانكي، عدم ايجاد شعبات جديد تا زمان اخذ نهايي مجوز و رعايت سود بانكي همراه با بانك مركزي باشند.در اين نوشتار به رفتار بانك مركزي و برخي از اين موسسات در شرف تاسيس نگاهي مي كنيم.

موسسه مالي و اعتباري عسكريه:
اين موسسه جزو معدود تعاوني هاي اعتباري است كه با وجود نداشتن هيات مديره داراي سابقه بانكي به سرعت توانست مجوز موسسه مالي را اخذ و در كمترين زمان ممكن وارد فرابورس شود.البته نماد اين موسسه چندين ماه است كه در فرابورس متوقف شده و دلايل آن روشن نيست.
اين موسسه در همين زمان كه به اصطلاح توانسته مجوز دار شود نرخ سود بالاي ۲۰ درصد به سپرده گذاران مي دهد و روش مشكوك به لحاظ شرعي و قانوني وام سپرده خواه را در سطح گسترده در شعبات خود پياده مي كند.معلوم نيست با اين حجم از تناقضات و تخلفات چرا بانك مركزي زحمت يك نظارت را به خود نمي دهد؟اين موسسه به ظاهر از سهامداران بخش تعاوني و حقيقي شكل گرفته است.

موسسه كوثر:
رفتار اين موسسه نيز در نوع خود كم نظير است.موسسه مالي و اعتباري كوثر كه جزو موسسات در شرف تاسيس است بدون اينكه مجوز نهايي خود را كسب كند(لااقل در رسانه ها چيزي درباره مجوز اين موسسه منتشر نشده است) به راحتي شعبات خود را تاسيس و جالب تر اينكه برخي شعبات نيز فعال شده اند! اين موسسه وابسته به يكي از وزارتخانه ها است كه داراي بانك نيز مي باشد.معلوم نيست دليل راه اندازي يك موسسه مالي در كنار بانك براي اين وزارتخانه چيست؟

موسسه كارسازن آينده:
اين موسسه نيز سعي داشته چراغ خاموش حركت كرده و به دور از حواشي فعلي به كار خود بپردازد.در سايت اين موسسه نيز نمي توانيد اثري از هيات مديره و مدير عامل پيدا كنيد.فعلا اسامي هيات مديره و مدير عامل از سوي اين موسسه مخفي نگه داشته شده تا به احتمال فراوان از بررسي هاي رسانه ها در امان بماند.اين موسسه نيز از سرمايه بخش خصوصي تشكيل شده است.

موسسه فردوسي:
اين موسسه به مانند ديگر موسسات در شرف تاسيس براي اينكه نظر مثبت مردم را جلب كند به اطلاعيه گذشته بانك مركزي درباره ۱۴ موسسه بر روي سايت خود اكتفا كرده است.نكته جال درباره اين موسسه تعداد شعب اين موسسه است كه ۲۸۰ شعبه را شامل مي شود!تعداد شعب اين موسسه حتي از سه بانك خصوصي كشور نيز بيشتر است.موسسه فردوسي نيز از تشكيل و ادغام چندين تعاوني شكل گرفته و مي توان جزو موسساتي قرارداد كه با سرمايه بخش تعاوني و غير دولتي پا گرفته است.

موسسه ريحانه گستر مشيز:
اين موسسه به گفته خود در سال ۱۳۷۳ با هدف مشارکت در زمینه های اجتماعی – فرهنگی – آموزشی – درمانی- مالی و اعتباری و گسترش فعالیت های عام المنفعه تأسیس شد. از معدود موسساتي كه در زمينه امور خيريه شكل گرفته است.اين موسسه نيز بدون حمايت دولت درخواست مجوز به بانك مركزي داده است.اما در قياس با موسسه كوثر بسيار كوچك است.

موسسه اعتماد ايرانيان:
اين موسسه نيز هنوز بلاتكليف است و معلوم نيست چه سرنوشتي از سوي بانك مركزي برايش رقم خواهد خورد.انطور كه از اخبار حكايت دارد فعلا بانك مركزي با درخواست موسسه شدن و حتي ادغام اعتماد ايرانيان موافقت نكرده است.چندين ماه هم است كه حساب هاي اعتماد ايرانيان در بانكها بلوكه شده و بيم آن مي رود با ادامه وضع فعلي درگيري در شعبات اين موسسه در كشور رخ دهد.چرا كه صبر سپرده گذاران كم كم در حال تمام شدن است.اين موسسه نيز تقريبا وابسته به يكي از بخش هاي عمومي است.

موسسه قوامين:
چند سالي است كه تب بانك زدن در بين نهادهاي عمومي و دولتي بالا رفته و براي همين نيروي انتظامي نيز براي عقب نماندن از قافله موسسه مالي قوامين را داير كرده است.

موسسه مالي مهر:
اين موسسه نيز وابسته به بخش عمومي است و چند سالي است كه سعي در اخذ مجوز نهايي بانك از بانك مركزي است.به احتمال فراوان سال جاري پذيره نويسي بانك مهر اقتصاد را انجام مي دهد. 

موسسه ثامن الائمه:
اين موسسه نيز وابسته بخ بخش عمومي است و سهامداران اصلي را نهاد عمومي تشكيل مي دهد. 

ميزان:
موسسه مالي ميزان نيز وابسته به كاركنان دادگستري خراسان است كه جزو موسسات در شرف تاسيس قرار دارد كه منتظر صدور مجوز نهايي است. 

صالحين:
موسسه صالحين نيز وابسته به بخش عمومي است كه در شرف ادغام با بانك تات است. 

فرشتگان:
موسسه مالي فرشتگان هم جزو موسسات مالي در شرف تاسيس است كه در انتظار صدور مجوز نهايي فعاليت از سوي بانك مركزي است.
https://akhbarbank.com/vdcc.0q1a2bqmmla82.html
تازه ترین اخبار