۰
۱۳
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۷
مستخدمین حسینی:

سود 17 تا 18 درصدی برای سپرده های بانکی منطقی است

اخبار بانک: بر اساس گفته های معاون اسبق وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی روزآمد، سال 93 بازار پول یکه تاز تمام بازارها شد و بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داد.
بر اساس گفته های معاون اسبق وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی روزآمد، سال ۹۳ بازار پول یکه تاز تمام بازارها شد و بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داد.

مستخدمین حسینی در رابطه با فرآیند کاهش نرخ سود سپرده بانکی با توجه به روند نزولی تورم توضیح داد.

به گزارش «اخبار بانک»، حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی روزآمد که هر روز صبح از شبکه پنج سیما پخش می شود درباره کاهش سود سپرده بانکی گفت:« اتفاقی که در چند سال گذشته صورت گرفت این بود که تعیین نرخ سود بانکی بر اساس بازار جلو نرفت و دستوری بود. این موضوع را کارشناسان در همان مقاطع هم گوشزد کرده بودند که عدم توجه به عامل تورم در تعیین سود بانکی می تواند مخرب باشد و برای اقتصاد مفید نباشد. این اتفاق در سال های گذشته روی داد و با وجود اینکه تورم در حدود ۲۵ درصد بود به ۱۲ و ۱۴ درصد دستوری کشیده شد. این باعث شد منابع بانکی هدر رود و حتی آنهایی که تسهیلات ۱۲ و ۱۴ درصدی گرفته اند نظام بانکی می تواند گزارش آن را ارائه کند که چقدر برگردانده شد.»

او افزود:«در اواخر سال ۹۲ نرخ سود بانکی یک صورت جدیدی به خود گرفت و با تعریف در چارچوب مسائل اقتصادی نرخ سود بانکی کوتاه مدت اعلام شد. البته این امکان وجود داشت که نرخ سود بلند هم اعلام شود اما دیدیگاه بانک مرکزی این بود که در کوتاه مدت تصمیم گیری شود.»

مستخدمین حسینی به روند کاهش میزان تورم بر اساس آمارهای منتشر شده اشاره کرد و گفت:« نرخ تورم بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی روند کاهشی نشان داده است. هر چند این نکته باید اینجا گفته شود که نرخ تورم هم یک حالت دستوری از سوی دولت دارد و حتی دولت بخشنامه کرد که از افزایش قیمت ها خودداری شود. این عامل هم می تواند بازدارنده افزایش تورم باشد. بنابراین در تعیین نرخ سود بانکی باید دقت لازم را انجام داد که آثار تورمی در آن نهفته شود. »

این کارشناس اقتصادی در ادامه به تشریح یکه تازی بازار پول در سال ۹۳ پرداخت:«با توجه به کاهش نرخ تورم در سال گذشته باید ما به التفاوت تورم و سود بانکی در نظر گرفته می شد و سود بانکی کاهش پیدا می کرد اما سال ۹۳ این اتفاق نیفتاد وبازار پول یکه تاز تمام بازارها شد تا بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داد. »

او ادامه داد:« وقتی که سود بانکی ۲۲ درصد بدون مالیات خالص پرداخت شد بهترین سرمایه گذاری بود که به هر حال مردم می توانستند انتخاب کنند. بنابراین یک اشتباه در سال گذشته این بود که سود بانکی حداقل در نیمه دوم سال گذشته باید کاهش پیدا می کرد که الان به سال ۹۴ افتاده است. این یعنی بار ما به التفاوت بالایی را دولت باید برای آن در نظر بگیرد که دولت منظور بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است. در حال حاضر بهترین تصمیمی که شورای پول و اعتبار می تواند بگیرد یک تصمیم دو مرحله ای است. در مرحله اول مقداری سود بانکی را باید کاهش دهد و ۶ ماه شرایط اقتصادی را بسنجد تا اقتصاد بتواند به آن تعادل اولیه برسد و در نیمه دوم بتواند یک برابری را بسنجد.»

بر اساس گفته های مستخدمین حسینی نرخ سود پیشنهادی برای این شرایط حال حاضر اقتصاد ایران می توان بین ۱۸-۱۷ درصد درصد تعیین شود:«بازار پول نباید یکه تاز همه بازارها باشد. همه بازار ها باید را در نظر گرفت. این که بازاری را بهش مزیت خارق العاده ای بدیم درست نیست. در این مقطع سود سپرده بانکی می تواند ۱۸-۱۷ درصد تعیین شود.»

https://akhbarbank.com/vdcg7u9w.ak9xu4prra.html
مشاهده نظر مخاطبان
ارسلان
من که میرم دلار بخرم،با این سودهای کم سرمایه گذاری تو بانک حماقته
این آقا نفسش از جای گرم در میاد
سود باید زیر 24 درصد نباشه
من سود بالا میخوام سوووووووووددددددددد
سوووووووووووووووووووودددددددددددددد
فوق لیسانس بیکار
هر وقت سود بانکی کم شد من میرم پولمو برداشت میکنم و میذارم زیر بالشم . چون نمیخوام کسی از سرمایم سو استفاده کنه و سر ماه 30 هزار 40 هزار تومن بریزه به حسابم . الان دارم ماهی 100 هزار تومن سود میگیرم . فوق لیسانس هستم و بیکار . با چی زندگی کنم . این پولی که بانک بم میده نمیدونم باهاش چی کار کنم . آخه چرا وضع ما باید اینجوری باشه؟ چرا از هر طرف اقتصاد مملکت ضربه ای بهش وارد میشه ناخنک میزنن به پول مردم تو بانکا؟ من که پول سودم از 100 هزار تومن کمتر بشه همشو برداشت میکنم از اصل سپردم خرج میکنم . جلو همه بهتون قول میدم.
واقعیت هم همینه
تورم خانه خودش را گذاشته پای همه ملت
حسين زاده
نه تنها من ، بلكه اكثر سپرده گذاران ، به مجرد كاهش سود بانكى سپرده ها را خارج مى كنيم ، شما فعلا گرانى ها را مهار كنيد
United States
ايشان با اين همه ليا قت شان موسسه توسعه را به كأم ورشكستكي كشاندند
نا لايق ترين مديريت را كردن
لطفا عمل كرد ايشان را در موسسه بررسي فرماييد
حسن
كمرم شكست تو اين گروني . جوونيم حروم شد رفت
بدبخت منم که دهه ی 60 هستم
تحصیلکرده،بیکار،محرد و هزار بدبختی دیگه
نظر طنز
و بهره اجباری تسهیلات اعطایی به مردم توسط بانکها باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد باشد !!!!!!
ر.م
Iran, Islamic Republic of
اخه یکی نیست بیاد اول سواد این اقا رو بررسی کنه ببینه اصلا ایشون معنای نرخ بهره رو می فهمه تا حالا بخواد در بارش اظهار نظر کنه؟ این اقا چرا توضیح نمی‌ده که این منطقی رو که میگه نرخ سود 17-18 درصد می تونه باشه رو از کجاش در اورده؟ بگو ما هم یاد بگیریم
غضنفر
خواهشا این افراد از منطق صحبت نکنند .
تازه ترین اخبار