۰
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
مطالبات بانکی،۸۷ هزار میلیارد تومان شد

سیف رسما خبر انحلال یک بانک خصوصی را رد کرد

جزئیات فساد مالی اخیر
اخبار بانك: ولی الله سیف درباره اخباری مبنی بر انحلال یکی از بانکهای خصوصی گفت : اینکه آن را منحل کند نادرست است اما بانک مرکزی برای صیانت از منافع سپرده گذاران الزاماتی را تکلیف می کند که هر نهادی در زمینه پول فعالیت می کند و سپرده های مردم را می گیرد باید این الزامات را رعایت کند.
سیف رسما خبر انحلال یک بانک خصوصی را رد کرد
به گزارش «اخبار بانك»، ولی اله سیف در برنامه نگاه یک سیما با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در این هفته افزود: شرایط به گونه ای است که انسجام و اتفاق نظر در کشور برای افزایش سلامت اداری و مبارزه با فساد وجود دارد.

وی گفت : نگاه ما در این زمینه نظام مند و براساس تجربیات جهانی و برگزاری این همایش برای هماهنگی بیشتر ، تبیین برنامه ها و پرداختن به نکات کلیدی است.

سیف افزود : با روش های قدیمی و سنتی نمی توان بهره وری نظارتی را افزایش داد بلکه باید از تجربیات روز و فناوری های جدید استفاده کرد .

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید به استانداردهای حاکمیتی شرکتی پرداخت گفت : رابطه های اشخاص حقوقی باید با فناوری های جدید کنترل شود و تقویت بانک ها به گونه ای باشد که بتوانند خود کنترل باشند.

وی با بیان اینکه نقش اساسی بانک مرکزی اطمینان از کنترل های داخلی هر بانک است اضافه کرد : هرگاه این کنترلها مطلوب باشد هیچگاه بانک تصمیماتی که آن را با بحران مالی روبه رو کند، نمی گیرد.

سیف گفت : برنامه کلانی را با عنوان "بانک مرکزی ۱۴۰۰ " داریم که در آن افزایش کیفیت نظارت بانک مرکزی را تقویت می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : افزایش اصلاح ساختارها ،‌ اصلاح فرآیندها و روش ها و بهبود فناوری ها به ویژه در بخش ای تی محورهای این برنامه کلان است.

وی گفت : ۵۴ طرح در این زمینه براساس زمان بندی دقیق در بانک مرکزی آغاز شده است.

سیف افزود : این برنامه ده ساله، بانک مرکزی را متحول می کند و زمینه های سوء جریان از بین می رود.

وی سامانه نسیم را درزمینه بانکداری دولت یکی از این برنامه ها بیان و اضافه کرد : ۲۰۰ هزار حساب در این سامانه شکل خواهد گرفت.

سیف با اشاره به راه اندازی سامانه چکاوک اضافه کرد : در چهارساله منتهی به سال ۹۲ بیست و دو میلیون چک برگشتی داشتیم و این مسئله بین فعالان اقتصادی وبازار بی اعتمادی ایجاد می کرد .

رئیس کل بانک مرکزی گفت : سامانه چکاوک در دوازده استان راه اندازی شده است و تا ۲۲ بهمن امسال در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

وی گفت : با توجه به فناوری های جدید و بازسازی از نظام بانکی برای مبارزه با فساد انتظار بیشتری داریم .

با بیان اینکه نظام بانکی کشور از فناوری دنیا عقب است و باید به نظام حاکمیت شرکتی مجهز شود گفت : نظام بانکی با بازسازی خود و استفاده از فناوری های جدید می تواند تحولات خوبی داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نشست های نظارتی با بانک ها داریم و اشکالهای آن را مشخص و زمان بندی برای اصلاحات تعریف می کنیم افزود : هر بانک یک برنامه زمان بندی اصلاحی دارد و هر ماه میزان اصلاحات را اعلام می کند.

سیف اضافه کرد: ۲۶ آبان امسال دومین برنامه بانک مرکزی بود که در شورای اقتصاد تصویب شد و سه هدف، ۱۱ سیاست و ۴۰ برنامه اجرایی در جهت اقتصاد مقاومتی داشت.

رئیس کل بانک مرکزی اصلی ترین کار بانک مرکزی را ایجاد ثبات و آرامش بازار خواند و گفت : یکسان سازی نرخ ارز ، تعادل میان سود بانکی و تورم و کاهش تورم از ریز برنامه های بانک مرکزی است .

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای سیاست پولی منضبط می تواند ما را به اهداف برساند افزود : برنامه هایی که انضباط را در شرایط مطلوب قرار می دهد و از استفاده از منابع محدود و تسهیلات را بهینه می کند باید محقق شود.

ولی الله سیف درباره مهمترین گلوگاههای ایجاد فساد در نظام بانکی گفت : نظام بانکی در جایی قرار دارد که هدف است و برخی دستگاهها نیز چنین ویژگی دارند و به این دلیل باید از سیستم های غیر قابل نفوذ و قابل کنترل تر استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : در دنیا ابزارهای پیشرفته ای دارد که ما می توانیم از آنها برای کنترل نظام بانکی استفاده کنیم.

سیف افزود : باید از وجود رانت در نرخ ها جلوگیری کرد اگر نرخ ها واقعی باشد هیچکس نمی تواند از رانت استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر نرخ ها را سرکوب کنیم شتاب برای استفاده از رانت شکل می گیرد گفت : پرهیز از قیمت های مصنوعی و تعادل در بازار موجب جلوگیری از سوء جریان و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها در کشورهای مختلف نیاز به همکاری با یکدیگر دارند گفت : بر این اساس بانک ها باید از هویت ، نظامات ، پایداری در مقابل حوادث و میزان آزمون و خطای یکدیگر آگاه باشند تا بتوانند آسان تر با هم کار کنند.

سیف افزود : شفاف سازی اطلاعات موجب از بین رفتن رانت می شود.

وی گفت : همه بانک ها همه ضوابط خود از جمله اعطای تسهیلات ‌، نرخ سود سپرده ها و دستورالعمل های زمینه های مختلف فعالیتی را در دید همه قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد : زمینه دسترسی به این اطلاعات نبوده است اما اکنون بانک ها ملزم شده اند که اطلاعات را در دید همه قرار دهند.

سیف درباره نبود نماینده سپرده گذاران در مجمع بانک ها برای حفظ منافع آنها گفت : این حرف درستی نیست ،‌ کجای دنیا نماینده سپرده گذاران در مجمع می نشیند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : مقرراتی در نظام بانکی حاکم است که حقوق ذینفع ها را رعایت می کند و بانک مرکزی به عنوان مدافع حقوق سپرده گذاران است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : اگر فضای رقابتی برای بانک ایجاد شود و بانک درپی رضایتمندی بیشتر مشتریانش باشد افزایش کیفیت خدمات بانکی را به همراه دارد.

ولی الله سیف درباره اخباری مبنی بر انحلال یکی از بانکهای خصوصی گفت : اینکه آن را منحل کند نادرست است اما بانک مرکزی برای صیانت از منافع سپرده گذاران الزاماتی را تکلیف می کند که هر نهادی در زمینه پول فعالیت می کند و سپرده های مردم را می گیرد باید این الزامات را رعایت کند.

وی افزود : در گذشته برخی موسسات شکل گرفتند که بانک مرکزی کنترلی بر آنها نداشته است .

سیف گفت : به عنوان نمونه تعاونی های اعتباری که از وزارت تعاون مجوز می گرفتند اما از ابتدا مشخص نبود می خواهد مبادلات اعتباری و بانکی کنند اما به این سمت رفته اند و بانک مرکزی جلوی آنها را گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : بانک مرکزی ۱۴ گروه را در این زمینه شناسایی کرد که تاکنون ۴ گروه از این تعداد خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق داده اند و بقیه نیز باید این مقررات را رعایت کنند و از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

سیف گفت : این موسسات مجاز به دریافت سپرده های جدید تا تطبیق و دریافت مجوز از بانک مرکزی ندارند.

وی افزود: همراهی کامل با دستگاههایی که می توانند در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : درصورت تخلف این موسسات ، بانک مرکزی از اختیارانحلال خود استفاده کند.

وی افزود : نمی خواهیم کوچکترین تزلزلی در اعتماد مردم به بانک ها ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سپرده گذاران باید به داشتن مجوز محل سپرده گذاری از بانک مرکزی توجه کنند گفت : هر اقدامی که بانک مرکزی انجام دهد برای حفظ منافع سپرده گذاران است .

رئیس کل بانک مرکزی افزود : هر موسسه یا بانکی که عادت به خلاف و بی نظمی و فعالیت خارج از نظارت بانک مرکزی داشته باشد بانک مرکزی با آن برخورد می کند.

ولی الله سیف درباره سوء جریان دوازده هزار میلیارد تومانی گفت : این اتفاق از سال ۸۵ تا اوایل سال ۹۱ روی داده است و در اواخر شش ماهه نخست سال ۹۲ کشف شد و مسئله در کنترل قرار گرفت و مراجع قضائی در جریان قرار گرفتند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : به دلیل حفظ منافع بانک این مسئله دیر اعلام شد.

وی با بیان اینکه این رقم حجم سوء استفاده نیست بلکه گردش عملیاتی است که اتفاق افتاد گفت : ۷۰ میلیارد تومان بیشترین مبلغی بوده که در اختیار سوء استفاده کنندگان قرار گرفت اما چون گردش داشت چنین حجمی را از عملیات بانکی ایجاد کرده است.

سیفت افزود : همه عوامل این مسئله شناسایی شدند و تحت پیگرد قرار گرفتند و یکی از آنها بازداشت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : افزون بر وصول اصل مبلغ جریمه ای با نرخ سود ۳۴ درصد در شش قسط محاسبه شده است .

وی اضافه کرد : چهار قسط آن وصول شده و آخرین قسط آن پایان دی امسال است.

سیف با بیان اینکه نمی خواهیم انفعالی رفتار کنیم افزود : بانک مرکزی تلاش می کند از ابتدا از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند.

مطالبات خود را از بانکها خواسته ایم

رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان معوقات بانکی کشور گفت: از هر بانک ۲۰ پرونده بزرگ مطالبات خود را خواستیم که در مجموع ۵۷۵ پرونده شد.

سیف اضافه کرد: میزان مبلغ این تعداد پرونده ۲۴ هزار میلیارد تومان شد که حدود یک سوم مطالبات معوق نظام بانکی کشور است.

سیف گفت : میزان مطالبات بانکی کشور ۸۷ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با کل مانده تسهیلات نظام بانکی ۱۴ و سه دهم درصد است.

وی با بیان اینکه مطالبه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی رقم دقیقی نیست افزود : در سال ۸۹ - ۹۰ و ۹۱ تبصره های قانون بودجه الزامی را برای نظام بانکی ایجاد کرده بود که مطالبات غیرجاری را تقسیط کنند.

سیف گفت : زمانی که این مطالبات تقسیط شد از مطالبات معوق خارج و به سرفصل جاری منتقل می شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : در این زمینه اصولی وجود نداشت و فقط با دستور بود که البته با نظام بانکی نمی توان دستوری رفتار کرد.

وی اضافه کرد : براین اساس ظرفیت بازگشت این مطالبات به سرفصل غیر جاری وجود داشت و به این دلیل گفته می شد ممکن است رقم به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ولی الله سیف گفت : طرح های زود بازده نیز از عوامل ایجاد مطالبات و معوقات بانکی بودند.

وی افزود : کمیته ای در بانک مرکزی و کمیته هایی در هر کدام از بانک ها وجود دارد که پرونده های مطالبات بانکی در آنها بررسی میشود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : قوه قضائیه تصمیم گرفته است که دادگاه تخصصی نظام بانکی ایجاد شود.

سیف درباره مشکلاتی که در باز پس گرفتن مطالبات میلیاردی وجود دارد گفت : کسی که ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است از هر روشی استفاده می کند که بدهی خود را نپردازد.

وی گفت : برخی از این تسهیلات بر اساس اعتماد بوده و وثیقه ای دریافت نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : وصول مطالبات بانکی موضوع اساسی و حیاتی برای بانک هاست.

سیف درباره راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی گفت : اگر واحد تولیدی با تسهیلات جدید رونق می گیرد بانک می تواند به رغم بدهی آن واحد تولیدی تسهیلات جدیدی به آن پرداخت کند.

وی اضافه کرد : تا پایان سال آینده میزان مطالبات بانکی به میزان استاندارد جهانی خواهد رسید.

سیف افزود : میانگین جهانی برای مطالبات بانکی زیر ۵ درصد است .

رئیس کل بانک مرکزی گفت : خروج بانک ها از بنگاه داری و واگذاری بنگاههای بانک ها به بازار ، واگذاری املاک و مستغلات بانکها ، پیگیری و سرعت بخشیدن به وصول مطالبات بانک ها و افزایش سرمایه بانکها از جمله راهکارهای دولت برای مهار تورم در سال ۹۳ بود.

ولی الله سیف گفت : بر این اساس ظرفیت پرداخت تسهیلات بانکها در سال ۹۳ از ۲۴۰ هزار میلیارد تومان به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت .

وی افزود : اولویت را براین گذاشتیم که ۶۰ درصد از این میزان تسهیلات برای سرمایه در گردش پرداخت شود.

وی با بیان اینکه گزارش هفت ماهه نشان می دهد نظام بانکی منضبط فعالیت کرده است گفت : نظام بانکی ۱۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که بسیار بیشتر از سهم هفت دوازدهم است .

سیف اضافه کرد : ۶۰ درصد از این تسهیلات برای سرمایه در گردش پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : در بخش صنعت ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی برای سرمایه در گردش صنایع بوده است.

وی اضافه کرد : در سه ماهه نخست سال ۹۳ در مقایسه سه ماهه نخست سال ۹۲ اطمینان یافتیم که کشور از رکود خارج می شود و رشد اقتصادی آغاز شد که ۴ و ۶ دهم درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی به این آمار تشکیک کردند گفت : آمار بانک مرکزی محل تشکیک ندارد.

وی افزود : در سه ماه نخست سال ۹۲ حدود ۴۶۰ هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی داشتیم که در سه ماهه نخست سال ۹۳ به ۴۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

سیفت گفت : در سه ماهه نخست سال ۹۲ همه گروهها جز کشاورزی رشد منفی داشتند اما در سه ماهه نخست سال ۹۳ همه گروهها رشد مثبت داشتند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره آماری که مرکز آمار ایران اعلام می کند گفت : آمار مرکز آمار ایران و آمار بانک مرکزی مشکلی در روند ندارند اما سبد آماری بانک مرکزی با سبد آماری مرکز آمار تفاوت کمی دارد اما روند آنها بر هم منطبق است.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی سابقه ۵۰ ساله در ارائه آمار تورم و رشد اقتصادی دارد افزود : مرکز آمار ایران آمار تورم را به تازگی آغاز کرده است.

وی گفت : تفاوت های آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی قابل تحلیل است.

سیف افزود : دولت مطالبات بسیار سنگینی به نظام بانکی دارد و بسیاری از بنگاهها را به بانک ها تحمیل کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاکید داریم همه بانک ها باید ضوابط را رعایت کنند گفت : همه بانک ها دارایی های خود رابه بانک مرکزی اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد : همه شعب بانک ها با مجوز بانک مرکزی ایجاد شده است.

رئیس بانک مرکزی گفت : بانکها می توانند ۳۰ درصد پایه سرمایه را به خرید ملک اختصاص دهند البته در برهه ای به ۷۰ درصد رسید که من دلیل آن را نفهمیدم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه کنترل تورمی را اجرا کرده است اضافه کرد : در پایان آبان میانگین تورم سالیانه به ۱۸ و دو دهم درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه ۱۵ و یک دهم درصد و نرخ تورم در آبان یک و نیم درصد است.

وی افزود: میانگین بهای تولید کننده که شاخص پیش نگر است نشان می دهد تورم در آینده این گونه جهت گیری کند ۱۷ و هفت دهم درصد است .

سیف گفت : نقطه به نقطه این شاخص نیز ۱۳ درصد و ماهیانه آن که مربوط به آبان است ۶ دهم درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد : اینکه پیش بینی شده بود در پایان سال ۹۳ درصد تورم به ۱۷ درصد برسد قابل تحقق است.

وی افزود: نرخ میانگین تورم ماهیانه در ۲۴ سال گذشته یک و نیم درصد ، نرخ تورم یکسال منتهی به مرداد ۹۲ سه و نیم درصد و نرخ تورم یکسال منتهی به مرداد ۹۳ یک و یک دهم درصد است.

سیف گفت : این نشان دهنده آثار مثبت برنامه اقتصادی یکسال گذشته ای که دولت آن را اجرا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست افزود : تورم یعنی افزایش قیمت که زمانی ۴۰ درصد بوده است اما اکنون به ۱۸ درصد رسیده است.

وی گفت : روند کاهش نرخ تورم بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید می کند.

سیف اضافه کرد : رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به آبان امسال ۲۸ و هفت دهم درصد است که ۳ و نه دهم درصد مربوط به موسسات غیر مجازی بودند که اکنون زیر چتر بانک مرکزی قرار گرفته اند .

رئیس کل بانک مرکزی گفت : هدف گذاری برای رشد نقدینگی ۲۸ تا ۲۵ درصد بود که نشان دهنده ی موفقیت ماست.

وی افزود : افزایش نقدینگی بر اثر افزایش ضریب فزاینده آثار خود را نشان داده است اما رشد پایه پولی آثار منفی دارد که باید به آن توجه کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : یکسان سازی نرخ ارز از برنامه های قطعی ماست اما پیش نیاز آن ارتباطات بین المللی بانکی کشور است و تا زمانی که این محقق نشده است باید روند کنونی را ادامه دهیم.

سیف درباره شناسایی برخوردارها و رجوع به حساب های بانکی آنها در موضوع پرداخت یارانه ها افزود : هر کاری که قانونی است باید اجرا شود و درباره حساب های بانکی تا این لحظه هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

وی گفت : شخص رئیس جمهور و بانک مرکزی با این کار به دلیل احساس امنیتی که مردم باید درباره حساب های بانکی شان داشته باشند ، موافق نیست .

سیف اضافه کرد : از پرونده مالیاتی افراد می توان برخورداری آنها را تشخیص داد.
https://akhbarbank.com/vdcivuar.t1a3u2bcct.html
تازه ترین اخبار