۰
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
قائم مقام بانک مرکزی:

بدنبال یکسان سازی نرخ ارز همراه با ثبات و پایداری هستیم

اخبار بانک: دنبال نرخ ارزی هستیم که در کنار واحد بودن ثبات هم داشته باشد و نقش مدیریت و هدایت هم برای بانک مرکزی لحاظ شود. شرایط درآمدهای نفتی ما و شرایط روابط خارجی کشور بر اقتصاد کشور اثرگذار است و اگر هم اعلام کنیم نرخ‌ها یکسان شده ولی الزامات برآورده نشود ماندگاری ندارد و در واقع هر نوع ناپایداری، اطمینان و آرامش فعلی را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.
بدنبال یکسان سازی نرخ ارز همراه با ثبات و پایداری هستیم
به گزارش خبرنگار «اخبار بانک»، اکبر کمیجانی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی چه انتظاراتی از بازار پول دارد؟ گفت: با ساماندهی نرخ‌های سود تحقق چهار هدف در بازار پول دنبال می‌شود: انتظام بخشی در بازار رسمی پول و پرهیز از پرداخت نرخ‌های سود هیجانی، جذب منابع با قیمت‌های منطقی و متناسب با تورم به طوری که منافع سپرده گذاران و سهامداران توامان تامین شود، کاهش هزینه و ریسک در تسهیلات دهی بانک‌ها و حرکت شبکه بانکی به سوی رقابت سالم مبتنی بر کیفیت در ارائه خدمات به جای تکیه صرف بر پرداخت نرخ‌های سود فاقد منطق.

وی ادامه داد: خواسته ما از بانک‌ها این است که در تعیین نرخ‌های سود، ادامه روند کاهش تورم را مد نظر قرار دهند تا ریسک پروژه‌ها و دارایی‌های بانکی کاهش پیدا کند. چشم انداز آینده حکایت از تداوم روند کاهشی تورم دارد، بنابراین بانک‌ها باید در جذب منابع و تعیین نرخ‌های سود، کاهش تورم را در نظر داشته باشند. در دوره کاهش نرخ تورم ارائه تعهدات بلند مدت، امکان دارد نظام بانکی را با چالش همراه کند. البته بانک‌ها هم با درک این مقوله عموما به سوی جذب سپرده‌های کوتاه مدت رفته‌اند و در زمینه تعهدات بلند مدت سرمایه گذاری جدی نکرده‌اند.

کمیجانی در رابطه با روند نرخ سود سپرده‌ها گفت: سیاستگذار پولی در تنظیم نرخ‌های سود بانکی بیشتر از آنکه به نرخ‌های جاری تورم توجه داشته باشد، به روند تحولات نرخ تورم انتظاری عنایت دارد. با توجه به روند تحولات نرخ تورم در سال جاری، به نظر می‌رسد نرخ‌های توافقی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در خصوص سود سپرده‌های بانکی تا حد زیادی منافع سپرده‌گذاران در سال ۱۳۹۳ از سپرده‌گذاری خود متضرر نخواهند شد. همچنین، نرخ سود مورد توافق بانک‌ها در خصوص سپرده‌های بانکی، به صورت علی الحساب تعیین شده و نرخ سود قطعی در انتهای دوره مالی و با توجه به میزان سودآوری فعالیت‌های بانک به سپرده‌گذارن پرداخت خواهد شد. تاکید می‌شود که نرخ سود واقعی مثبت و پایین بر نرخ سود بالا ولی پایین‌تر از نرخ تورم ترجیح دارد و منافع ملی و سپرده‌گذاران در نرخ تورم پایین بیشتر تامین خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: در کنار جذابیت نرخ سود، سرمایه گذاری در بانک‌ها از بالا‌ترین درجه امنیت و نقدشوندگی برخوردار است و در مقایسه با دیگر بازار‌ها بدون ریسک به حساب می‌آید. با توجه به این مزیت، منطقی کردن نرخ‌های سود، اثری بر خروج منابع از بانک‌ها نداشته است.

به گزارش اخبار بانك، کمیجانی در رابطه با یکسان سازی و ثبات نرخ ارز اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی امسال قطعا مثبت خواهد شد، اگر برویم به سمت یکسان سازی نرخ ارز ولی دوباره شروع به نوسان کند، بهتر است که چنین نرخی را فعلا اتخاذ نکنیم. بر همین اساس، دنبال نرخ ارزی هستیم که در کنار واحد بودن ثبات هم داشته باشد و نقش مدیریت و هدایت هم برای بانک مرکزی لحاظ شود. شرایط درآمدهای نفتی ما و شرایط روابط خارجی کشور بر اقتصاد کشور اثرگذار است و اگر هم اعلام کنیم نرخ‌ها یکسان شده ولی الزامات برآورده نشود ماندگاری ندارد و در واقع هر نوع ناپایداری، اطمینان و آرامش فعلی را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.

وی گفت: دنبال نرخ ارزی هستیم که در کنار واحد بودن ثبات هم داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcgtu9x.ak9uu4prra.html
تازه ترین اخبار