۰
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۴
مدیر عامل بانک توسعه صادرات:

بانک‌ها به منابع ناتمام متصل نیستند

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه اقتصاد کشور بانک محور است، گفت: منابع بانک‌ها محدود است چرا که به منابع ناتمام متصل نیستند.
به گزارش فارس از مشهد، بهمن وکیلی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: با وجود اینکه تحریم‌ها مشکلات اقتصادی برای کشور ایجاد کرده است اما باید با تکیه بر توان داخلی مشکلات را برطرف کنیم.

وی افزود: درحال حاضر اقتصاد دنیا به بانک وابسته است و امکان ندارد که هیچ فعالیت اقتصادی بدون بانک ایجاد شود.

وکیلی با بیان اینکه هشت بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مرتبط با حوزه صادرات است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم، باید در راستای افزایش میزان صادرات کالاهای غیر نفتی کشور گام برداریم.

وی ادامه داد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و یک بنگاه اقتصادی هم منابع خود را جایی که سود بیشتری بتواند کسب کند، هزینه می‌کند و به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر در بخش صادرات سود آن‌چنانی وجود نداشت، بانک‌ها نیز تمایلی برای هزینه منابع خود در این عرصه نداشتند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: با اینکه به دلیل تخصصی بودن بانک توسعه صادرات باید این بانک تنها به عرصه صادرات ورود داشته باشد اما مجلس در هنگام قانون‌گذاری و تاسیس، هیچ تفاوتی میان بانک تخصصی توسعه صادرات و دیگر بانک‌ها قائل نشده است.

وی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون همیشه سعی کرده است تا در ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر مدار حداقل‌ها حرکت کند اما در سال اخیر با مشکلات فراوانی مواجهه شده‌ایم.

وکیلی خاطرنشان کرد: درحالی که در کشورهای اروپایی ۴۰ درصد منابع از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود اما این رقم در ایران تقریبا صفر است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر ضرورت تقویت بانک‌های کشور گفت: در سال ۸۶، با افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری سرمایه بانک توسعه تعاون میزان کمکی که صادرکننده به ازای هر یک دلار صادرات ارائه می‌شد، ۶ سنت بود که این رقم در سال ۸۹ به ۱۲ سنت رسید اما درحال حاضر این رقم تنها به چهار سنت رسیده است.
https://akhbarbank.com/vdcdxs0x.yt0kx6a22y.html
تازه ترین اخبار