۰
۱
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۶
مدير عامل بانك ملي خبر داد:

سیاست جدید پرداخت تسهیلات بانکی

مدیرعامل بانک ملی از برگزاری جلسات ویژه اقتصاد مقاومتی در دولت و جزئیات این جلسات خبر داد و با تأکید بر اینکه حل مشکلات تولید شتاب گرفته است‌، گفت: مذاکرات جدی برای لغو تحریم‌های بانکی انجام شده است.
سیاست جدید پرداخت تسهیلات بانکی
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ارزیابی سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم و اینکه چرا اعضای کابینه به مذاکرات ۵+۱ و نتایج آن تکیه کرده و از اقتصاد داخلی غافل شده‌اند؟ اظهار داشت: بنظر بنده دولت در هر دو مورد فعال است. سیاست‌های اقتصادی اشتباه زیاد داشته است و همچنین ضعف‌هایی در برخی سیاست‌های اقتصاد کلان وجود داشته است.

وی با بیان اینکه ضعف‌های مورد اشاره بنیه اقتصادی کشور را تضعیف کرده است، افزود: بعنوان نمونه ضعف‌هایی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشهود است و تمام بخش‌ها اذعان دارند آنچه در قانون آمده اجرا نشده است و همین امر خیلی از بخش‌ها را دچار مشکل جدی کرد.

مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: افزایش نقدینگی سرگردان در جامعه، توقف برخی از پروژه‌های مهم عمرانی در گرو برخی از هزینه‌ها، عدم پرداخت سهم تولید آن طور که مشخص شده بود و مشکلات تولید ناشی از برخی سیاست‌های نادرست اقتصادی بود. بنابراین مشکلات زیادی از نظر سیاست‌های اقتصادی در کشور داشتیم.

* دولت یازدهم منکر اقتصاد مقاومتی نیست
همتی ضمن اشاره به اینکه هر دولتی بخواهد نسبت به حل مسائل و مشکلات اقدام نماید حتماً به توانایی داخلی و اصلاح این امور باید توجه کند، گفت: هیچکس منکر توانایی داخلی نیست. فکر نمی کنم دولت فعلی منکر این باشد که باید سیاست‌های مهم اقتصادی شفاف و روشنی برای هدایت در چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند یعنی همان اقتصاد مقاومتی اجرا شود.

این مقام مسئول در سیستم بانکی در تشریح اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که ما بایستیم و مقاومت کنیم؛ اقتصاد مقاومتی این است که ساختار اقتصادی و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را افزایش دهیم تا این ظرفیت‌ها قدرت چانه زنی بیشتر در سطح بین‌المللی و مقاومت در مقابل فشارهای خارجی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت یازدهم است، تصریح کرد: شاید باورتان نشود ولی بنده در این مدت کمی که بانک ملی را تحویل گرفتم چندین جلسه در دولت با وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور به منظور تزریق منابع و برای فعال کردن تولید داشتیم. بنظر بنده تمام این جلسات در چارچوب اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.

* تحریم‌ها بیشتر از همه مردم را در فشار قرار می‌دهد
همتی البته این را هم گفت که در کنار اقتصاد مقاومتی باید بپذیریم که تحریم‌ها مشکلات جدی را برای کشور از نظر صادرات، ورود درآمدهای ارزی کشور و واردات اساسی ایجاد کرده که هیچکس منکر این مسائل و مشکلات نیست.

مدیرعامل بانک ملی ضمن تأکید براینکه "نمی‌گویم اگر تحریم حل نشود مشکلات کشور حل نمی شود بالعکس حل می شود" اظهار داشت: ولی خب این وضعیت برای کشور سخت است و بیشتر از همه مردم در فشار قرار می گیرند. مشکلی برای نظام جمهوری اسلامی با تحریم‌ها ایجاد نمی شود چراکه مشکلات بیشتر و بزرگتر از این در ۳۰ سال گذشته داشتیم.

به اعتقاد وی، دولتی که تحت عنوان دولت تدبیر و امید روی کار آمده باید هر دو کار (برنامه‌ریزی برای تقویت اقتصاد داخلی و تلاش برای کاهش تحریم‌های غرب) را در کنار هم انجام دهد.

همتی با تأکید براینکه دولت برنامه اول (برنامه‌ریزی برای تقویت اقتصاد داخلی و تلاش برای برون رفت از وضعیت موجود) را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است، گفت: بنده شخصاً در جریان این هستم که برنامه اول جداً در دولت اجرایی شده است. در عین حال مذاکرات هم باید به نتایج خوبی برسد و تنش‌های بین المللی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

* مذاکرات باید بُرد-بُرد باشد/ الان هم درمانده نیستیم

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بیشترین مخالفت را با تعامل ایران با دنیا دارد، تأکید کرد: همین امر نشان می‌دهد که بیشترین ضربه را از رابطه ایران با دنیا "اسرائیل" می‌خورد. طی سال‌های گذشته بیشترین تحریک را برای اینکه ایران را مقابل اتحادیه اروپا و غرب و کشورهای پیشرفته دنیا انجام داد با این استدلال که ایران تهدیدی برای تمام دنیاست.

این مقام مسئول در سیستم بانکی افزود: اگر بتوانیم هر اقدامی انجام دهیم که دنیا را از مواضع به حق خودمان آگاه کنیم بسیار موثر خواهد بود؛ اگر در تعامل مستقیم و با حفظ اصول و موازین خودمان با غرب مذاکره کنیم ایرادی وجود ندارد. حتماً پیشبرد مذاکرات به این شکل به رفع مشکلات داخلی کمک می کند.

همتی با بیان اینکه باید بپذیریم سیستم بانکی دچار مشکل جدی است، تصریح کرد: بنده در بانک خصوصی بودم و الان در بانک دولتی هستم. با این نگاه می گویم که اگر این مسائل حل شود خیلی شتاب توسعه کشور بهبود پیدا می کند. البته باید توجه داشت که الان هم ما درمانده نیستیم چراکه کار کشور در حال انجام است و اقتصاد پیش می رود و تولید نیز انجام می شود.

وی اضافه کرد: اما جایگاه فعلی با آنچه در سند چشم انداز۲۰ ساله دیده شده خیلی فاصله دارد اگر معتقد هستیم که باید سند چشم انداز برسیم باید این دو کار را در کنار هم پیش ببریم یعنی مدیریت و تدبیر اقتصاد داخلی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و در کنار آن تعامل و ارتباط با دنیا را باید در دستور کار قرار دهیم تا کشور بتواند فضای مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی و تجارت بین‌المللی داشته باشد.

* باید منابع بلوکه شده در بانک‌های خارجی به ایران بازگردد

مدیرعامل بانک ملی ضمن اشاره به به بلوکه شدن حجم زیادی از منابع کشور در بانک‌های خارجی، گفت: باید این منابع به داخل کشور بازگردانده شود؛ درست است که الان میگویم صندوق توسعه ملی فلان قدر ارز دارد ولی این ارز باید بالفعل باشد چراکه ارز بالقوه با ارز بالفعل تفاوت بسیاری دارد.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور دارید؟ اظهار داشت: من آماری ندارم اما فکر نمی کنم منابع خیلی کمی باشد بلکه بالعکس رقم بالاست چراکه ارقام قابل توجهی از ذخایر کشور در بانک‌های خارجی بلوکه شده است؛ اگر امکان استفاده از این منابع بوجود آید جهش اساسی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

وی به سیاست‌های فعلی در اقتصاد کشور اشاره و تصریح کرد: اگر این منابع به اقتصاد داخلی تزریق شود پتانسیل و شتاب برنامه‌های فعلی و سیاست‌های اقتصادی چند برابر خواهد شد.

* مسلماً لغو تحریم‌های بانکی اولین درخواست ایران است

خبرنگار گفت: در روزهای قبل و همزمان با مذاکرات ژنو از گوشه و کنار این احتمال مطرح شد که تقاضای تیم ایرانی از غرب لغو تحریم‌های بانکی در گام اول است و در عین حال تیم ایرانی از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در اجلاس پاییزه بانک جهانی خواستار لغو تحریم بانک مرکزی و سیستم بانکی شده‌اند؛ شما در جریان مذاکرات بانکی ایرانی با غرب برای لغو تحریم‌ها هستید؟

مدیرعامل بانک ملی در پاسخ تأکید کرد: یکی از مهمترین بحث‌هایی که الان در ارتباط با تحریم وجود دارد "نقل و انتقال منابع پولی" است که اگر این مشکل حل شود بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد بنابراین اگر طرف غربی بخواهد در مذاکرات حسن نیت نشان دهد به نظر من لغو تحریم‌های بانکی گام بزرگی است.

وی افزود: طبیعی است که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بعنوان مسئولان سیستم بانکی بیشتر خواستار لغو تحریم‌های بانکی باشند؛ بعنوان نمونه باید سوئیفت را مورد توجه قرار داد چراکه استفاده از سوئیفت حق طبیعی کشور ماست؛ سوئیفت یک شبکه بین‌المللی است قطعاً اگر سوئیفت باز شود خیلی از مشکلات بانکی کشور حل می شود.

مدیرعامل بانک ملی ضمن بیان اینکه امیدواریم نتایج مذاکرات ایران با غرب مثبت باشد، گفت: مذاکرات باید بُرد-بُرد باشد این هم به این معنی است که غرب باید در این نوع گفتمان پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران را قبول کند.

همتی درباره اینکه آیا در مذاکرات ژنو موضوع لغو تحریم‌های بانکی مطرح شده است یا خیر؟ تصریح کرد: بنده در مذاکرات نبودم و نمی دانم اما اگر بنا باشد تحریم‌های کشورمان برداشته شود بخش اعظمی مربوط به سیستم بانکی و لغو تحریم‌های بانکی است. طبیعی است که برداشته شدن تحریم‌های بانکی باید از موضوعات مورد توجه تیم مذاکره کننده باشد.

* "سپام" برای ال‌سی‌های داخلی است/ چرا سوئیفت برای بانک خاورمیانه بسته نشد؟

این مقام مسئول در سیستم بانکی در پاسخ به این پرسش که چرا سوئیفت برای بانک خاورمیانه باز شد؟ آیا این امکان وجود دارد که سوئیفت برای سایر بانک‌ها هم فعال شود؟ گفت: شاید اگر بگوییم چه شد که سوئیفت را برای بانک خاورمیانه نبستند، بهتر است؛ بانک خاورمیانه کوچک، کاملاً خصوصی و تازه تأسیسی است شاید بخاطر اینکه فعالیت خیلی زیادی نداشته است "سوئیفت" آنها فعال شده است.

همتی با بیان اینکه بانک خاورمیانه رسماً اعلام کرده که نسبت به تأمین غذا و دارو اقدام خواهد کرد، افزود: با این حساب دیگر نباید بهانه‌ای برای بستن سوئیفت بانک خاورمیانه وجود داشته باشد مگر اینکه بخواهند بگویند ما جدی هستیم تا در تمام زمینه ها به ایران فشار بیاوریم.در غیراینصورت لزومی ندارد که سوئیفت این بانک بسته شود.

وی ضمن اشاره به اینکه برای سایر بانک‌ها بهانه‌های واهی آورده‌اند، ابراز امیدواری کرد که تحریم سوئیفت بانک‌های خصوصی و دولتی در داخل ایران برداشته شود.

خبرنگار در همین ارتباط به بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره طرح سپام اشاره کرد و گفت: این بخشنامه بانک مرکزی تا چه حد می‌تواند جایگیزین سوئیفت باشد؟

مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه سپام مربوط به ال‌سی‌های داخلی است، ادامه داد: ال‌سی‌های خارجی باید از مرکز سوئیفت بین‌المللی پذیرفته شود. 

سیاست جدید برای پرداخت تسهیلات بانکی

این مقام مسئول در سیستم بانکی درباره محور جلسات مشترک بانک‌ها با دولت، اظهار داشت: این جلسات برای پیگیری و فعال کردن تولید برگزار می شود. خیلی از پروژه‌ها هستند که برای راه افتادن نیاز به منابع مالی دارند و تعدادی نیمه کاره باقی ماندند همچنین پروژه‌های زیادی در بخش پتروشیمی، راه سازی، قطار و ... داریم که باید راه بیفتند.

وی ادامه داد: سیاست دولت این است که برای راه انداختن تولید و ایجاد اشتغال پروژه‌های مذکور را تکمیل کند و پروژه‌هایی که به مرحله‌ای رسیده‌اند که می توانند از فاینانس استفاده کنند را نیز مورد توجه قرار داده است. دولت خیلی سریع رسیدگی به پروژه‌های تولیدی را شروع کرده و جلسات مستمر و منظمی در همین باره با سیستم بانکی دارد.

همتی درباره اینکه آیا این جلسات در قالب کارگروه ویژه در دولت یازدهم شکل گرفته است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این جلسات قبلاً هم بوده است؛ در دولت‌های قبلی برخی مواقع بانک‌ها را دعوت می کرده‌اند؛ فرق جلسات فعلی با قبلی در این است که جلسات در دولت یازدهم شتاب بیشتری گرفته است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسات ویژه در دولت که بین بانک‌ها و وزرا تشکیل می‌شود طرحی مشابه طرح زودبازده بصورت خاص برای واحدهای تولیدی در دستور کار است یا خیر؟ گفت: بعید می‌دانم؛ دولت تدبیر و امید کارهای بی تدبیری انجام نمی‌دهد ضمن اینکه بنده اسم این طرح را "زودبازه" نمی‌گذارم بلکه باید بگوییم "بی بازده". آن طرح‌ها که در دولت قبل اجرا شد عمدتاً بی بازده و کم بازده بودند.

این فعال بانکی ادامه داد:‌اگر واقعاً‌ طرح زود بازده بود تمام گروه‌ها از این طرح ها استقبال می کردند و احتیاجی به دولت نیست همین الان اگر طرح زودبازده به بانک مراجعه کند ما بدون درنگ تأمین اعتبار آن را انجام می‌دهیم؛ طبق گزارش بانک مرکزی وقت بسیاری از تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های زودبازده به هدر رفت. درصد قابل توجهی از معوقات سال‌های گذشته مربوط به همین طرح بود.

همتی با تأکید براینکه دولت فقط دنبال تولید و راه انداختن پروژه‌های اقتصادی است، گفت: تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی در قالب کارگروه‌های ویژه ای که هم اکنون در دولت تشکیل شده به منظور سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و بیشتر برای بنگاه‌هایی خواهد بود که معطل پول برای گردش مالی هستند. الویت با بنگاه‌های نیازمند منابع برای گردش مالی است.

* دنبال حل مشکلات بخشنامه ال‌سی ۳۰ درصدی هستیم

این مقام مسئول در سیستم بانکی درباره چرایی عدم اجرای مصوبه گشایش ال‌سی ۳۰ درصدی با وجود بخشنامه بانک مرکزی و تأکید دولت به اجرایی شدن آن، اظهار داشت: این مصوبه برای بانک‌ها تعهد ایجاد می کند چراکه در مقابل گشایش اعتبار باید ریال آن توسط بانک تأمین شود. این درحالی است که الان خود بانک‌ها مشکل منابع دارند.

وی با بیان اینکه اشکالات فنی در بخشنامه بانک مرکزی وجود دارد که باید اصلاح شود، افزود: البته پیشنهاداتی در شورای عالی بانک‌ها در همین زمینه مطرح شده است و ما پیگیری می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. و دستوراتی که رئیس جمهور در این زمینه داده‌اند را هر چه سریعتر اجرا کنیم.

* خاطره خوشی از بسته‌های پولی و بانکی نداریم

همتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه دولت و بانک مرکزی برای بازنگری در بسته‌ سیاستی نظارتی‌، گفت: این موضوع را باید از آقای سیف بعنوان رئیس کل بانک مرکزی بپرسید؛ کلاً ما خاطره خوشی از بسته‌های پولی و بانکی نداریم.

این مقام مسئول در سیستم بانکی ضمن اشاره به اینکه بسته‌ها باید با هماهنگی بانک‌ها تعیین شود و عیب بسته‌های قبلی این بود که بدون هماهنگی با بانک‌ها تدوین می شد، تصریح کرد: در دولت‌های قبل این بسته ظاهراً در بانک مرکزی تدوین می شد و در دولت دقیقاً تعیین می شد. اگر مسئولان بانک‌های اصلی در این جلسات حضور پیدا کنند و نظرات آنها اعمال شود حتماً از بسته‌های پولی و بانکی استقبال می کنیم.

* تا کنون جلسه‌ای در بانک مرکزی نداشتیم/ هماهنگی کامل تیم اقتصادی و بانک مرکزی

از همان ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تأکید بسیاری به هماهنگی کابینه و بخصوص تیم اقتصادی بود آیا این هماهنگی در سیستم بانکی مشهود است؟ مشخصاً در مراوده بانک مرکزی با بانک‌ها آیا جلساتی بوده که با حضور مدیران عامل بانک‌ها درباره مسائل مهمی مانند گشایش اعتبار ال‌سی ۳۰ درصد تصمیم گیری شود؟

مدیرعامل بانک ملی در پاسخ با بیان اینکه هنوز مدت زیادی از حضور آقای سیف در بانک مرکزی نمی‌گذرد، تصریح کرد: طبیعی است که ایشان گرفتار انتصاب مسئولان مختلف و آماده سازی شرایط کاری خودشان باشند؛ برهمین اساس جلسه‌ای تا کنون در بانک مرکزی نداشتیم البته جلسات کارشناسی داشتیم ولی با حضور مدیران تا کنون جلسه‌ای نبوده است.

وی ضمن تأکید براینکه آقای سیف به دنبال برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیران عامل بانک‌ها هستند، افزود: آنچه بنده تا امروز دیدم هماهنگی کامل بین تیم اقتصادی و بانک مرکزی است و نا هماهنگی تا کنون احساس نکردم.

این مقام مسئول در سیستم بانکی درباره تعیین نرخ ارز و فرمول تعیین نرخ دلار در اقتصاد ایران، گفت: این اظهارنظرهایی که تا به امروز مطرح شده نشان می‌دهد که نرخ ارز و خود ارز در اقتصاد کشور ما الان مهم شده است و از این موضوع باید استقبال کرد.

همتی با اشاره به واکنش‌های موافق و مخالف درباره نرخ ارز در بازار طی هفته‌های اخیر تصریح کرد: باید از این موضوع استقبال کرد چراکه این مباحث به شفافیت موضوع کمک می کند و باعث می شود تمام مسئولان به تصمیم واحدی درباره نرخ ارز برسند.

مدیرعامل بانک ملی ضمن تأکید براینکه استدلال آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ کف دلار تثبیت نوسان نرخ ارز برای بهبود وضعیت تولید بوده است، گفت:‌اما همین مباحث موافق و مخالف نشان می‌دهد که اقتصاد پویایی لازم را دارد و باید نظرات مثبت را از هر دو طرف بگیرند و تصمیم‌گیری‌های ارز با لحاظ این نظرات اتخاذ شود.

* دخل و خرج دولت در وضعیت "نامطلوب"/ استراتژی جدید مدیران بانکی چیست؟

این مقام مسئول در سیستم بانکی در ادامه به وضعیت نامطلوب دخل و خرج دولت اشاره و تصریح کرد: دولت مشکلات جدی دارد چراکه منابع به سرعت مصرف شده است، تعهدات و بدهی‌های دولت بسیار افزایش یافته و همچنین وضعیت بانک‌ها نامطلوب شده است. اینها واقعیتی است که وجود دارد بنابراین اگر دولت بتواند این مشکلات را سر و سامان دهد و کشور را به ریل اصلی برگرداند به تحولات بانکی هم میرسد.

همتی در واکنش به اظهارنظر برخی از مدیران عامل بانک‌ها مبنی بر اینکه بانک‌ها در یک قدمی ورشکستگی هستند، افزود: بانک‌های دولتی سرمایه خیلی بالایی دارند و البته دولت پشتیبان آنهاست بنابراین چنین اتفاقی نمی‌افتد ولی باید بپذیریم که مشکلات جدی برای بانک‌ها بخاطر توزیع بی حساب و کتاب منابع و افزایش مطالبات معوق بانکی ایجاد شده است.


وی هدف مدیران جدید سیستم بانکی را توازن بین منابع و مصارف بانک‌ها دانست و گفت: بخاطر اینکه حجم زیادی از تسهیلات معوق شده‌اند بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات جدید پرداخت کنند؛ این درحالی‌است که بسیاری از واحدهای تولیدی مشکل دارند و نیازمند سرمایه بانک‌ها هستند از همین رو باید با وصول معوقات بانکی این مشکلات حل شود.

مدیرعامل بانک ملی در ادامه درباره بخشنامه رفع ممنوع‌الخروج شدن بدهکاران بانکی، تصریح کرد: ممنوع‌الخروج شدن همچنان برقرار است و بدهی‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان بر اساس بخشنامه جدید ممنوع‌الخروج هستند فقط اعلام شده که ضامنین ممنوع‌الخروج نشوند.

همتی گفت: شاید عدم ممنوع‌الخروج شدن ضامنین کار درستی باشد بخاطر اینکه بدهکار اصلی پول را دریافت کرده و پرداخت نکرده است، ضامن در حد تعهداتی که پذیرفته باید جوابگو باشد اما به نظر من سیاست درستی است که بدهکار اصلی تمرکز شود؛ با بخشنامه جدید دیگر هر کسی را نمی‌توان ممنوع‌الخروج کرد و این کار درستی است.

* رشد بورس به سقف خود نزدیک شده است/ بورس حبابی نیست

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره رشد بورس طی هفته‌های اخیر و واقعی بودن این رشد اظهار داشت: در بورس سهام‌های خاصی رشد می‌کنند از بین چند صد شرکتی که در بورس وجود دارند می توانم بگویم تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها هستند که سهام آنها در حال افزایش هست و به شرکت‌های سرمایه‌گذاری که پرتفوی اینها را دارند اثر می گذارند.

همتی افزایش ارزش سهام بورس را واقعی دانست و تأکید کرد: با توجه به صنایع نفتی، پتروشیمی و فولادی که هم اکنون در حال رشد هستند رشد بازار سهام واقعی است؛ همچنین یکی از دلایل افزایش ارزش سهام بورس بخاطر این است که احساس عمومی به تثبیت نرخ ارز در قیمت فعلی بازار ایجاد شده است.

مدیرعامل بانک ملی با تأکید براینکه رشد بازار سهام به سقف خود نزدیک شده است، تصریح کرد: این مفهوم که می گویند بورس دوباره کله می کند دقیق نیست چراکه ضرورتی برای بازگشت سهام بورس به رتبه‌های پایین وجود ندارد. پتانسیل سودآوری بازار برخی صنایع بالا رفته است و به همین خاطر رشد سهام آنها طی هفته‌های اخیر طبیعی بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش شاخص بورس بخاطر تأثیر مهم سهام شرکت‌های مذکور بر بورس است، درباره نقش گروه‌های خاص در افزایش سهام شرکت‌های بورسی ادامه داد: این موضوع را بنده الان نمی‌توانم قبول کنم چراکه الان رشد بازار بخاطر پتانسیل شرکت‌های مورد نظر است.

* اعضاء هیات مدیره بانک ملی فعلاً تغییر نمی‌کند/ با پیش فرض نیامده‌ام

در زمان سفر وزیر اقتصاد به آمریکا خبر آمد که تعدادی از اعضاء هیات مدیره بانک‌های دولتی بخصوص بانک ملی بعد از بازگشت ایشان قرار است خانه تکانی در سیستم بانکی انجام شود، آیا این اخبار را تأیید ‌میکنید ؟ مشخصاً در بانک ملی تغییرات مدیریتی خواهیم داشت؟

مدیرعامل بانک ملی در پاسخ تأکید کرد: من چیزی نشنیده‌ام. ما فعلاً در حال شناخت وضعیت بانک و برنامه ریزی‌ هستیم؛ اگر بنا باشد تصمیم جدیدی بگیرم بعد از شناخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه "من با پیش فرض به بانک ملی نیامده‌ام" گفت: به همین خاطر معلوم نیست که تغییرات تا چه سطح باشد؟ اصلاً تغییرات لازم است یا خیر؟ بنده براساس توانایی افراد و عملکرد آنها تصمیم گیری خواهم کرد.

همتی اخبار مربوط به نهایی شدن تغییرات در هیات مدیره بانک ملی را تکذیب کرد و افزود: هر گونه جابه جایی در بانک ملی با تصمیم بنده و با هماهنگی وزیر اقتصاد انجام خواهد شد.

* ترکش‌های اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی همچنان در بانک ملی/ پی‌گیر خاوری نیستم

عبدالناصر همتی در ادامه درباره برنامه‌های بانک ملی در دوره مدیریت جدید، اظهار داشت: شناسایی مشکلات بانک ملی جزء اولین اقدامات در دوره جدید است همچنین اصلاح ساختار را در دستور کار داریم.

وی با تأکید براینکه دخل و خرج بانک ملی تنظیم خواهد شد، تصریح کرد: جزء برنامه‌هاست که بانک ملی بعنوان یک بنگاه اقتصادی ولی در خدمت توسعه ملی و اهداف دولت اداره شود.

مدیرعامل بانک ملی تأکید کرد: به هر حال بانک ملی بانک دولتی است و هدف ما این است که این بانک در خدمت اهداف توسعه‌ای دولت بکارگرفته شود ولی چون معتقدیم عمده منابع این بانک برای مردم است باید در خدمت مردم قرار گیرد و بصورت بنگاه اداره شود. در ۲ الی ۳ ماه آینده این برنامه‌ها عملیاتی می‌شود.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز ترکش‌های اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی در بانک ملی وجود دارد یا خیر؟ افزود: در داخل بانک ملی اثر خود بوده است اما ما از روزی که آمدیم رفتیم به سمت اینکه "هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می‌درخشد".

وی تأکید کرد: دنبال وصول منابعی که از بانک ملی در جریان اختلاس خارج شده است هستیم؛ ان‌شاءالله در آینده خبرهای مثبتی در این باره منتشر خواهد شد.

مدیر عامل بانک ملی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت فعلی دنبال برگرداندن خاوری به ایران است؟ گفت: علاقه‌ای ندارم به گذشته برگردم بنابراین راجع به گذشته نه فکر کردم نه خبری را دنبال کردم.

https://akhbarbank.com/vdcb0ab8.rhbwfpiuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
یک کاربر
Iran, Islamic Republic of
آقای همتی درمدت کوتاهی که ازمدیرعاملیش میگذردچندین مصاحبه انجام داده.هم اقتصادی وهم سیاسی وصحبت برد بردوغیره میکندویابه شورای پول واعتبار وبانک مرکزی تذکرمیدهد که اکنون زمان افزایش سودبانکی نیست ویامیگوید بانک هاشده اند پارک پول و....اگرهرمدیرعامل بانکی بخواهد کار وزندگیش را صرف مصاحبه های پی درپی کندکه نه دیگر وقتی برای خدمت کردنشان می ماندونه هیچ سایتی وقت مصاحبه کردن بادیگران برایش می ماند.
تازه ترین اخبار