۰
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۱

سکه‌ها با طرح جدید راهی بازار می‌شوند

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به یکسان بودن ابعاد، عیار و وزن انواع طرح سکه بهار آزادی، بر ضرورت یکسانی قیمت آن در بازار تاکید کرد.
سکه‌ها با طرح جدید راهی بازار می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک به نقل از ایسنا، بهزاد قیاسوند، مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در خصوص تفاوت سکه‌های طلای موجود در بازار اظهار کرد: تفاوتی از لحاظ وزن، عیار و ابعاد در بین سکه‌های گرانبها در زمان قبل (سکه‌های موسوم به پهلوی) و بعد از انقلاب وجود ندارد و تمام سکه‌های گرانبها بر اساس استاندارد واحدی تولید می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به تفاوت قیمت میان سکه‌های ضرب شده سال۱۳۸۶ نسبت به سال‌ها قبل از آن گفت: عیار همه سکه‌های گرانبهای طلا، ۹۰۰ در هزار و وزن هر کدام به نسبت اندازه، ضریبی از سکه تمام بهار آزادی با۸.۱۳۵۹ گرم است و تنها تفاوت سکه‌های قبل و بعد انقلاب در طرح می‌باشد، ولی متاسفانه سوء استفاده عده‌ای سودجو از نا‌آگاهی مردم از طریق دامن زدن به شایعاتی از قیبل تفاوت وزن و عیار سکه‌های ضرب قدیم و جدید باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است.

قیاسوند در ادامه از برنامه‌های در دست اقدام بانک مرکزی در خصوص ایجاد تغییراتی در طرح و امنیت سکه‌های بهار آزادی خبر داد و افزود: از جمله این اقدامات می‌توان استفاده از تصویر پرتره رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) در تمامی قطع‌های سکه‌های بهار آزادی از جمله نیم و ربع و بسته‌بندی امنیتی و هلوگرام مخصوص به منظور مقابله با ورود سکه‌های غیر بانکی را نام برد.

براساس قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۱، ضرب سکه و انتشار اسکناس برعهده بانک مرکزی است. این قانون در خصوص سکه‌های طلا نخستین بار در سال ۱۳۳۷ به تصویب مجلس شورای ملی رسید و پس از انقلاب نیز الحاقیه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی به آن افزوده شد که از آن زمان تولید سکه با وزن و عیار قبلی و با طرح جدید در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.
https://akhbarbank.com/vdciu5az.t1aqv2bcct.html
تازه ترین اخبار