۰
۱۰
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۱

بازار جایگزین سپرده گذاری در بانکها

مرتضی ایمانی راد
بازار جایگزین سپرده گذاری در بانکها
امروزه مردم بانک ها را به عنوان یک مرکز معتبر برای سپرده گذاری نمی بینند و برای اینکه پول های خود را در بانک سپرده گذاری کنند، مجبورند اطلاعات کافی از بانک های مختلف جمع آوری کنند.

با توجه به اینکه بانک های ایران رتبه بندی نمی شوند و مطالعاتی هم که انجام شده بر اساس استانداردهای بین المللی نیست، لذا مردم مجبورند به طور شخصی اطلاعات بانک ها را جمع آوری کنند تا به نتیجه برسند که در کدام بانک سپرده گذاری کنند. این مساله، که واقعیت ملموس جامعه ایران است، بانک های کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است.

ممکن است تا مدتی سطح سپرده های مردم در همه بانک های کشور تغییر نکند، ولی ممکن است از بانکی به بانک دیگر تغییر مکان دهد. این مساله ممکن است به جایی برسد که انتخاب مردم به جای سیستم رتبه بندی بانک مرکزی، بانک های خوب را از بد جدا کنند و به رغم ایجاد شفافیت بیشتر ممکن است برای بعضی بانک ها مشکلات جدیدی را بیافریند یعنی یک مشکل دیگر به مشکلات موجود اضافه شود.

ولی سئوال مهمی که برای مردم مطرح شده این است که بازار جایگزین سپرده گذاری بانک ها کدام بازار است؛ مسکن تغییرات محدودی دارد، بازار سهام با پنج ریسک جدی سیستماتیک روبرو است، بازار سکه محدود و در نوسان است، بازار اوراق بدهی با ابهام همراه است و آن بخشی که شفاف است، بازدهی راضی کننده ای ندارد. ارز هم که تثبیت شده و تغییراتش اندک است.

برای پاسخ به این سئوال باید ببینیم تجربه کشورهای دیگر چگونه بوده است. به طور معمول بدون اینکه بخواهیم وارد این تجربیات شویم، مشکلات نظام بانکی بازار ارز را فعال می کند و در بسیاری از کشورها بازار ارز ضربه گیر بازار پول بوده است.

احتمال اینکه این مساله در ایران هم به وجود بیاید بسیار زیاد است، چون تنها بخش پر پتانسیل برای جایگزینی سپرده ها بازار ارز است ولی همان طور که می بینیم این بازار نیز کنترل می شود و جدا از انتخابات یکی دیگر از علت های تثبیت نسبی نرخ ارز جلوگیری از انتقال سپرده ها به بازار ارز است.

اگر بانک مرکزی بازار ارز را مدتی رها کند و همانند سال گذشته نرخ ارز پر نوسان شود و به سرعت بالا رود، برای مردم تردید باقی نمی ماند که بهتر است پولهایشان را در بازار ارز سرمایه گذاری کنند. ولی کنترل زیاد بانک مرکزی موجب شده است که این راه همچنان بسته باشد.

ولی سئوال مهم این است که تا چه حد و تا چه زمانی بانک مرکزی قدرت تثبیت و مدیریت نرخ ارز را دارد. اینجاست که مساله تک نرخی کردن ارز هم مورد سئوال قرار می گیرد.

جدا از موانع بین المللی به نظر می رسد که نیاز جامعه به تثبیت نرخ ارز و یا افزایش مدیریت شده آن بسیار جدی است و همین نیاز فشار دیگری بر بانک مرکزی است تا سیاست تک نرخی کردن ارز را به تعویق بیندازد.

برآورد واقع بینانه این است که بانک مرکزی سیاست تک نرخی کردن ارز را در سال جاری عملی نخواهد کرد. آن وقت ما به مشکل فشار بر بانک مرکزی برای افزایش دلار (در حداقل خودش به اندازه نرخ تورم) مواجه خواهیم شد که همانند دوران دولت دهم ممکن است دوباره ارز جهش داشته باشد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که به دلایل کمبود عرضه ارز بانک مرکزی دیگر نتواند نرخ ارز را کنترل کند.
اینجا دیگر ما مواجه با افزایش جهشی نرخ ارز نیستیم، بلکه همزمان تشدید بحران در سیستم بانکی را هم شاهد خواهیم بود.
راه حل ساده مساله افزایش تدریجی نرخ ارز است که متاسفانه تاکنون بانک مرکزی به آن تن نداده است.

*تحلیلگر اقتصاد بین الملل
https://akhbarbank.com/vdcbffbs.rhbfwpiuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
Netherlands
هر بیسوادی شده تحلیلگر و کارشناس...
درآمد از مسیر ارز و با عنوان اشتغال خسته نباشید یعنی مدیریت انقدر سخته نه کاش میشد پیشنهاد کرد و عملکرد را دید خیلی بسته و محدود به چند آیتم همه چیز را محدود و درگیر کرده اید دور اندیشی و شجاعت عملیاتی ندارید متأسفم
سودمند
سلام
من ایشان را به عنوان یک استاد با تدبیر که سالها در تحلیل مسائل اقتصادی زحمت می کشند قبول دارم
تحلیل ایشان در خصوص بحران بانکها صحیح است و همچنین مردم جایی غیر از سرمایه گذاری در خرید ارز ندارند.
دولت با این کار تلاش بسیاری می کند تا مردم را به سمت مسکن سوق دهد ، اما با قدرت خرید پایین مردم (با مبلغ 200یا 300میلیون تومان ) امکان خرید مسکن وجود ندارد ودولت سخت در اشتباه است .
تا زمانی گردش تولید و مصرف در جامعه صورت نپذیرد ، بیکاری و واسطه گری و دلالی دراین اقتصاد ادامه خواهد داشت .
دولت باید به عنوان یک متولی سرمایه مردم در بانکها را سرمایه گذاری در کارهای تولیدی کند .
تا شاید مرهمی بر این اقتصاد بیمار قرارگیرد .
شاگرد استاد ایمانی راد (سودمند)
جناب کارشناس بدترین کار در کشور خرید ارز است .مگر نه این است که با خرید ارز امید و آرزوی شخص خریدار بالا رفتن قیمت ارز است .آیا درست است که کسی آرزوو امید کاهش ارزش پول ملی کشورش را داشته باشد .ضمن اینکه باخرید هر یک دلار و بلوکه شدن آن توسط مردم معادل وام بدون بهره برای آمریکا است.
بهمن
یعنی بدترین راهکاری که میشد ارائه کرد همینی بود که جناب کارشناس فرمودن یعنی دلالی ارز. بهترین گزینه صندوق های سرمایه گذاری و از اون مهمتر اصلاح سیستم بورس کشور و ایجاد امنیت و ضمانت های لازم هست که مردم با خیال راحت بتونن در این بخش سرمایه گذاری کنن و چرخ اقتصاد رو راه بندازن نه اینکه اونجا هم مثل سرگردنه پول مردم رو بخورن.
کنت آندرسون
از ژستی که توی عکس گرفته معلومه هیچی بلد نیست
س.پ
اینها که می گویند 95 در صد زیر 3 ویاده میلیون سپرده گزاری کرده اند با این پولها نه می شود مسکن خرید ونه هیچ کاری کرد دو باره مجبورند دنبال موسسه ای بگردند که این پولهای خردرا جمع کند ودرجایی مثلا هتل ویا هواپیما سرمایه گزاری کند در تولیدی که کس سرمایه گزا ری نمی کند چون می داند سیاست غلط حاکم همین در ابتدای راه انرا ورشکست میکند . اگر منظور انهایی است که سرمایه کلان دارند خب بنوعی پولشان را از ایران خارج میکند یعنی بیک طریقی میکندش دلار ودیگر اقتصاد دان زحمت این نظر را احتیاج نیست بخود بدهد
شمخی
Denmark
بهترین روش ازنظر من بالابردن سودبانکهاست تامردم بجای خریدارزوطلا پول خودرادربانک بگذارندوبانکها هم بااین سرمایه های مردم اقتصاد راشکوفا کنند وقدری هم از مشکلات اقتصادی مردم بدین طریق حل شود.اینقدرکارشناس بازی راه نیاندازید لطفا.
بهمن نصرتی
Germany
باسلام اقای ایمانی آیا راهی هست که در بانک های خصوصی راهی باشد که کسی سود نپردازد چون هم آدم هستند که هم زن وشوهر بیماری صعب الان دارند ومرد خانه هم الان دوازده ساله که نیاز مند مراقبت است و اگر لطف کنید و بنده را حضوری بپذیرید ممنون میشم
محسن
سلام. مقداری ارز داشتم فروختم باین امید که وارد بازار بورس از طریق بانک دی شوم. بانک دی هم فروش سهام را اینترنتی کرده، آزمایشی بصورت اینترنتی مقداری سهام به حساب کارگزاری بانک دی ریختم اما خیلی زود متوجه شدم چه کلاه‌گشادی سرم رفته، با گذشت حدود یکهفته نه بانک دی حتی یک واحد سهام برایم منظور کرده، نه دسترسی به پولم دارم، نه تلفنهایشان را جواب میدهند و تا کنون مقدار زیادی شارژ رایل حروم کردم از اون طرف هم دلار پرش کرد و افسوسش رو به جیگر ما گذاشت. آخه مردم آزاری تا کی ؟!
تازه ترین اخبار