۰
چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۰

تامین مالی از طریق سرمایه گذاری مخاطره پذیر

احسان باقری، کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی
تامین مالی از طریق سرمایه گذاری مخاطره پذیر
سالهای است که کارآفرینان به عنوان موتور توسعه شناخته شده اند . از سوی دیگر همواره این موتور توسعه با چالش تامین مالی روبرو بوده است . تامین مالی که به عنوان سوخت این موتور ، همواره دغدغه اصلی کارآفرینی به حساب آمده و بازیگران مالی در پی پاسخگویی به این نیاز روبه رشد و اثر گذار بر رشد اقتصادی ، راه حل های متنوعی را پیشنهاد و ارایه کرده اند . راه حل های مالی که کسب و کارهای نوپا را از خطر شکست رهانیده و خلاقیتها و ابتکارات کارآفرینان را به سرانجام رسانده است .
 
مهمترین این راه حل ها سرمایه گذاری مخاطره پذیر است که اولین بار توسط جان وايتر Jean Witter)) در سال ۱۹۳۹ در همايش عمومي انجمن بانكداران آمريكايي معرفی گردید و در خلا حضور بانکها در این عرصه که به دلیل تمرکز بر وثائق و عملکردهای مالی گذشته نگر قادر به پاسخگویی به این نیاز نبودند شرکتهای سرمایه گذاری مخاطره پذیر فعالیت خود را از سال ۱۹۶۰ آغاز کردند . در واقع سرمایه گذاری مخاطره پذیر يك شكل واسطه گري مالي است که سرمايه گذاري بر روی شركتهایی را که در مرحله ابتدايي توسعه(start-ups) قرار دارند یا صنايعی که باتكنولوژي بالا (high-tech) فعالیت می کنند را بر عهده دارد . به طور مشخص سرمایه گذاران مخاطره پذیر انتظار دارد نرخ رشد بسيار بالايي را بر اساس تحمل ریسک های بالا به دست آورند . 

آنها بر سودهاي متوسط تا بلندمدت تمرکز کرده و در تلاش اند تا مهارتهای مديريتی كسب و كار براي شركتها را فراهم کنند. این سرمایه گذاران اغلب مشاوره های تخصصی کسب و کار را در زمینه های مختلفی چون انتقال دانش فنی و بردن شرکتها به بورس ارایه می کنند . آنها بر خلاف بانکها ، انتظار وثيقه براي پوشش سرمايه فراهم شده را ندارند . در ۵۰ سال اخیر این شرکتها نقش به سزایی در شکل گیری شرکتهای مطرح جهانی چون YAHOO ، AMAZON ، INTEL ، FEDERAL EXPRESS و ... بازی کرده اند . در کشور ما سرمایه گذاری مخاطره پذیر به شکل جهانی آن وجود ندارد هرچند شرکتهای تامین سرمایه (بانکهای سرمایه گذاری ) ، صندوق های پژوهش و فناوری ، کانون نخبگان و ... ارایه خدماتی از این دست را بر عهده دارند . 

دلایل بسیاری را می توان برای عدم گسترش این شکل از سرمایه گذاری مولد بر شمرد که مهمترین آنها عدم امنيت و ثبات اقتصادی، تصدي گري دولت ، فقدان قوانين و مقررات حمايتي ، عدم ارتباط دانشگاه، صنعت، مراكز تحقيق و توسعه، مراكز رشد و ... با شركتهاي سرمايه گذاري مخاطره پذير،فقدان اطلاعات مالي شفاف ، موثق و به روز، عدم امكان سرمايه گذاري شركتهاي سرمايه گذار مخاطره پذير خارجي در ايران،عدم آشنائي كار آفرينان با اين راهکار و نهایتاً ضعف فرهنگ كارآفريني در جامعه است . آنچه مسلم است برای حمایت عملی از کارآفرینان ایرانی ایجاد سازوکارهای حمایت مالی از آنها از الویتهای اصلی به حرکت در آوردن این موتور پر قدرت توسعه است .
 
بدین ترتیب برای پاسخ به نیاز این دسته از کسب و کارها ، بانکداران شرکتی باید استفاده از این راهکارهای مالی مناسب را به مشتریان پیشنهاد کنند . از این طریق شرکتهای تازه تاسیس و دارای تکنولوژی بالا می توانند شروع و توسعه کسب و کارشان را با بانک اقتصاد نوین تجربه کنند . 

* احسان باقری
کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی

https://akhbarbank.com/vdceef8z.jh8eoi9bbj.html
تازه ترین اخبار